فهرست عناوین

تاریخچه پیوند مو

کاشت موی طبیعی با پایان نامه آقای دکتر دیفن باخ در آلمان درسال 1822 با موضوع پیوند مو در حیوانات شروع شد.در دهه 1950 پزشکان ژاپنی برای نخستین بار اقدام به برداشت مو از نواحی گوناگون بدن و کاشت آن در مناطق تاس نمودند.

درسال 1959 دکتر نورمن اورنتریخ متخصص پوست آمریکایی اولین بار برای رفع طاسی مردانه تکنیک برداشت مو از پشت سر و پیوند آن در نواحی طاس جلوی سر را توضیح داد.

نظر به اینکه هیچکدام از پزشکان قبل از دکتر اورنتریخ،متوجه اثر درمانی این روش برای طاسی مردانه نشدند و وی اولین کسی بود که پیوند مو را برای رفع طاسی مردانه انجام داد لذا در حال حاضر دکتر اورنتریخ را پدر پیوند موی طبیعی می دانند .

متدهای برداشت مو

کاشت موی طبیعی در ابتدا با استفاده از گرافت های درشت 5-4 میلیمتری (دارای 15 الی 20 تارمو) انجام می شد.

این گرافت ها پس از رشد در جلو یا بالای سر، نمای عروسکی (مثل موهای مسواک) با نمای ناهنجار به سر شخص می داد.با افزایش سن و ریزش موهای اطراف منطقه کاشته شده، این وضعیت بدتر می شد و تصویر کاملاً غیرطبیعی ایجاد می شد. 

با پیشرفت علم پزشکی متخصصین پوست از گرافت های کوچکتری به نام مینی گرافت (حاوی 5الی 10 تار مو) و سپس میکروگرافت (حاوی 1 الی 3 تار مو) برای کاشت مو استفاده کردند.

متدهای برداشت مو از منطقه پشت سر، چگونگی طراحی خط موی جلوی سر، روش های بی حسی،تکنیک های ایجاد شکاف و گذاشتن گرافت در محل کاشت مو، روش های تربیت تکنسین های متخصص در انجام کاشت مو،همگی در سال های اخیر پیشرفت های اعجاب انگیزی نموده است.

امروزه با استفاده از مینی گرافت و چیدمان هنرمندانه آنها در دست متخصصین پوست ماهر در انجام کاشت مو،نتایج کاشت موی طبیعی بسیار عالی و خارق العاده شده است.

فولیکول مو و follicular unit

بطور طبیعی موها نه بصورت تکی بلکه به شکل  واحدهای فولیکولی از پوست سر خارج می شوند.هر واحد فولیکولی از 3- 1 تارموی ضخیم،2- 1 تارموی کرکی، اعصاب و عروق خونی بافت چربی نگهدارنده و عضله مخصوص مو تشکیل شده است.

تراکم واحد فولیکولی در پوست سرآسیایی ها بطور متوسط یکصد عدد در هر سانتیمتر مربع است که اکثر آنها دارای دو تارمو هستند. حدود بیست درصد واحدهای فولیکولی فقط دارای یک تارمو می باشند.

هر شخص بطور متوسط دارای 15-12 هزار واحد فولیکولی در پشت و طرفین سر می باشد که می توان پنجاه درصد آنها را بدون اینکه طاسی در محل برداشت مشخص گردد، برداشت نمود. پس بانک موی یک فرد نرمال حدود 15-12 هزار تار مو جهت کاشت به دست می دهد.

البته در مورد این آمار و ارقام اما و اگرهای زیادی وجود دارد و لذا هیچگاه به تبلیغات دروغین افراد در مورد برداشت تعداد زیادی مو اعتماد نکنید و حقیقت امر را فقط از متخصصین پوست متبحر در کاشت مو جویا شوید.

در جریان کاشت موی طبیعیTموها بصورت واحدهای فولیکولی (میکروگرافت) از پشت سر برداشته شده وکاشته می شوند.

کاشت موی طبیعی
فولیکول موهای موی سر

 

طبیعی ترین نتیجه کاشت موی طبیعی چه زمانی بوجود می آید؟

1 – امکان رعایت دقیق زاویه رویش مو از پوست وجود دارد.

2 – شکاف لازم در پوست سر برای قراردادن (کاشت) میکروگرافت بسیار ظریف و کوچک است و لذا عروق خونی پوست آسیب ندیده و خون رسانی به موهای کاشته شده مختل نمی گردد. ظریف بودن شکاف فوق موجب می شود که پس از بهبودی محل شکاف اسکار (جوشگاه) بوجود نیامده، حفره پوستی در محل کاشت ایجاد نگردد و پوست ناهموار نشود(صاف باقی می ماند)

3 – بدلیل حفظ عروق خونی و اعصاب مو در واحد فولیکولی امکان بقای موهای کاشته شده بسیار بالا است.

4 – میزان هرز رفتن (پرت) موها ناچیز می باشد.

گرافت های آماده کاشت مو

پیوند موی طبیعی یک حوزه جالب توجه و دینامیک درطب بوده و نتایج درمانی آن درسالهای اخیر تغییرات شگرفی کرده است که این امر عمدتاٌ بدلیل پیشرفتهای تکنیکی در چند سال اخیر است.

کاشت موی طبیعی یک عمل جراحی سرپایی است که در صورت رعایت نکات فنی انتخاب درست بیمار و وجدان پزشکی باعث درصد بالایی از رضایتمندی بین پزشکان و بیماران می گردد.با این حال میزان آگاهی عمومی نسبت به پیوند موی طبیعی و نتایج مطلوب آن بسیار پایین است.

تذکر بسیارمهم برای متقاضیان کاشت موی طبیعی

نظر به حساسیت بسیار بالای پیوند موی طبیعی و مسائل و مشکلاتی که بعداً ممکن است بوجود آید توصیه می شود که این کار حد الامکان توسط متخصص پوست و مو انجام شود زیرا متخصص پوست و مو،صلاحیت های علمی و عملی لازم جهت انجام کاشت موی طبیعی را دارا می باشد.

با توجه به اینکه نتایج ناشی از انجام کاشت موی طبیعی غیرقابل برگشت بوده و ترمیم آنها نیز بسیار مشکل است لذا به متقاضیان محترم این کار،صمیمانه توصیه می شود که در انتخاب پزشک معالج خود نهایت دقت و وسواس را بخرج دهند تا بعداً دچار مشکلی از این بابت نگردند.

با توجه به اینکه برخی افراد ادعا می کنند که متخصص کاشت مو می باشند و اغلب هم این تخصص را از کشورهای خارجی بخصوص کانادا و آمریکا گرفته اند،بایستی متذکر شد که رشته دانشگاهی به نام « تخصص کاشت مو » وجود خارجی ندارد.

واقعیت این است که فقط رشته دانشگاهی به نام بیماری های پوست و مو وجود دارد که متخصصین این رشته می توانند در حوزه تخصص خود اقدام به پیوند موی طبیعی نمایند.

تبلیغات کاشت مو

با توجه به بمباران تبلیغات در مورد کاشت موی طبیعی در مطبوعات، تلویزیون و بخصوص کانال های ماهواره ای و این نکته که بسیاری از این تبلیغات به شدت وسوسه آور و فریبنده می باشند، تقاضا می شود قبل از انجام کار از تخصص و تجربه پزشک خود کاملاً مطمئن شوید.

زیرا بعداً راه برگشتی وجود ندارد. هرگونه رو دربایستی و خجالت در این زمینه مهم و حیاتی را کنار بگذارید و یادتان باشد که انتخاب پزشک و تحقیق درمورد صلاحیت و تخصص وی حق طبیعی و قانونی شما است.

برای کنترل تخصص پزشک معالجتان سه راه وجود دارد :

1 – پروانه مطب پزشک که بایستی حتماً در اتاق ویزیت نصب شده باشد.

2 – استعلام از دانشگاه علوم پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی شهرستان محل

طبابت پزشک و یا مراجعه به سایت اینترنتی سازمان نظام پزشکی ایران

3 – استعلام از انجمن متخصصین پوست ایران  و انجمن بین المللی پیوند مو

نکات مهم در انتخاب متخصص پوست برای انجام کاشت موی طبیعی

1 – آیا ایشان شما را در زمینه جنبه های زیبایی شناسی و نتایج هنرمندانه کاشت موی طبیعی راهنمایی می کند یا اینکه فقط به مسایل پزشکی قضیه اشراف دارد؟

2 – آیا وی برای جلسات احتمالی بعدی کاشت مو با شما صحبت می کند و به بیان دیگر نگران وضعیت شما در آینده نیز هست و برنامه ریزی بلندمدت برای شما می کند یا اینکه فقط به این فکر است که برای این جلسه پولی گرفته و شما را به حال خود رها کند؟

3 – آیا پزشک در مورد مشکلات و عوارض جانبی کاشت مو با شما صحبت می کند یا اینکه فقط از خودش و کارش تعریف و تمجید می نماید؟

4 – آیا پزشک آنقدر شهامت داشته است که به برخی از متقاضیان کاشت موی طبیعی جواب منفی داده و یا اینکه انجام کاشت مو در آنها را به تعویق بیندازد؟

5 – آیا ایشان فقط به نشان دادن عکس های قبل و بعد برخی از بیماران خود اقدام می کند یا اینکه بیماران خود را به شما معرفی می کند تا از نزدیک آنها را دیده و در مورد کار با آنها صحبت نمایید؟

6 – آیا پزشک شخصاً و با حوصله با شما صحبت کرده و به تمامی سؤالات و ابهامات شما جواب می دهد یا اینکه فقط عجله دارد تا نوبت شما را قطعی کرده و به بقیه بیمارانش بپردازد؟

نکته مهم در مورد کاشت مو

سعی کنید فقط خودتان با دید باز و تحقیق کامل درمورد انتخاب پزشک تان تصمیم بگیرید زیرا وقتی که کار خراب شد،دیگران هیچ مسئولیتی را قبول نکرده و این شما هستید که بایستی نازیبایی ناشی از مراجعه به افراد فاقد صلاحیت را تحمل نمایید.

هیچگاه به تبلیغات رسانه ای (مطبوعات، بروشورهای تبلیغاتی، رادیو و تلویزیون) اعتمادمطلق نداشته و فکر نکنید هر کس در مجله مطلبی می نویسد و یا در رادیو و تلویزیون صحبت می کند علامه دهر است.

بخصوص متوجه باشید که مطالب و گفته های پخش شده در شبکه های ماهواره ای عمدتاً کذب محض بوده زیرا هیچ کنترل علمی بر روی محتویات این برنامه ها وجودنداشته و هرکس با هر مدرکی می تواند با پرداخت پول خودش را دکتر پیوند مو معرفی کرده و تبلیغات نماید.

ملاحظات قبل از عمل

معاینه ابتدایی متقاضی کاشت موی طبیعی و مشورت ایشان با پزشک معالج بسیار اهمیت داشته و کلید موفقیت در این کار به حساب می آید.

برخی سؤالاتی که معمولاً از سوی پزشک مطرح می شوند عبارتند از:

1 – هدف شما از این کار چیست؟

2 – چه ایده آل هایی درذهن خود از این کار دارید؟

3 – کدام قسمت سر از نظر داشتن مو بیشتر برایتان اهمیت دارد؟

4 – مدل موی مورد علاقه شما چیست؟

تاریخچه ریزش مو

تاریخچه ریزش موی ارثی در اقوام فرد، سابقه استفاده از دارو برای درمان و لوازم آرایشی برای پوشانیدن منطقه طاسی و بسیاری نکات مهم دیگر در جلسه مشاوره مورد سؤال قرار می گیرند.

تمامی سؤالات و ابهامات فرد در رابطه با پیوند مو به درستی و با صداقت قبل از انجام کار پاسخ داده می شوند.گاهی بیماران در مورد پرسش هایی که دارند خجالت کشیده و نمی توانند چیزی را که در ذهن تصور می کنند، بیان نمایند.

در این مواقع پزشک بایستی به کمک بیمار آمده و با طرح سؤالات درست نکات ناگفته را به زبان آورده و سپس از بیمار سؤال شود که آیا شما در مورد تمامی سؤالات خود قانع شدید و آیا همه مطالب را به درستی فهمیدید؟

برخی نکاتی که معمولاً مورد سؤال از سوی بیمار قرار می گیرند عبارتند از :

  • تعداد جلسات موردنیاز برای نتیجه مورد نظر بیمار
  • تعداد جلساتی که عملاً امکان انجام آن در فرد وجوددارد
  • مدت زمان هر جلسه
  • فاصله بین جلسات
  • هزینه کلی جلسات کاشت مو و نتیجه ای که نسبت به این هزینه مورد انتظار است
  • درد حین عمل و ساعات و روزهای پس ازآن
  • مدت زمانی که طول می کشد تا پس از هر جلسه علایم جراحی برطرف شده و وضعیت سر به حالت تقریباً عادی برگردد
  • آیا دیگران در روزهای پس از عمل متوجه کاشت موی من خواهند شد؟
  • آیا پس از درآمدن موهای کاشته شده مردم می فهمندکه موهای من از نوع کاشته شده است یا اینکه نمای کار کاملاً طبیعی خواهدبود؟

مراقبت های بعد از کاشت موی طبیعی

مراقبت های بعد از کاشت مو از نظر نوع، میزان و مدت زمان لازم است.متخصص پوست مجرب درانجام کاشت مو در مورد فرم طاسی سرشخص احتمال پیشروی آن، وضعیت بانک موی پس سر فرد، نتیجه احتمالی کاشت مو،تعیین بهترین ناحیه برای کاشت مو از نظر مسائل زیبایی شناسی و بسیاری نکات کوچک ولی مهم دیگر به تفضیل صحبت کرده و همه مسایل را برای شخص باز می کند.

برنامه ریزی درازمدت برای انتخاب فرد مناسب کاشت مو خیلی مهم است. انتظارات شخص باید واقعی و متناسب با شرایط وی باشد.

متذکر می شویم که طبیعی ترین نتیجه پیوند مو با تکنیک کاشت به روش میکروگرافت بدست آمده یعنی پس از مدت زمان مقرر (9 – 6 ماه) هیچ کس متوجه کاشت مو در فرد نشده و محل کاشت مو کاملاً طبیعی بنظر می رسد ولی بدلیل محدودیت هایی که بصورت ذاتی در تکنیک های کاشت مو وجود دارد هیچگاه نمی توان تراکم کاملاً شبیه موهای طبیعی را ایجاد کرد.

بهترین دکتر برای کاشت موی طبیعی

بهترین دکتر برای پیوند موی طبیعی کسی است که در منطقه دهنده مو دارای موهای ضخیم با تراکم کافی بوده و طاسی وی نیز قابل ملاحظه ولی محدودباشد(منطقه آن کوچک باشد).

اگرتراکم موهای قبلی بیمار در منطقه گیرنده مو زیاد باشدممکن است وی پس از کاشت مو،متوجه افزایش بیشتر تعداد موها نشده و لذا رضایت کافی بدست نیاید.موهای کاشته شده دائمی بوده و لذا بخصوص درمورد خط رویش مو،درجلوی سر بایستی کاملاٌ بیمار را توجیه کرد و از بابت آن رضایت کامل داشته باشد. درغیر اینصورت درآینده مشکلاتی وجود خواهد داشت.

قبل از پیوند باید این خط را دقیقاً مشخص نمود چون این خط رویش مو برای مابقی عمر بیمار باقی می ماند لذا باید در طراحی آن نهایت دقت را نمود.

طراحی خط رویش سر

طراحی این خط یکسری محاسباتی دارد که رعایت آنها برای حصول نتیجه خوب و طبیعی بسیار مهم است.

بطور کلی مهمترین قسمت موی سر از نظر علم زیبایی شناسی چهره خط رویش مو درجلوی سر می باشد. این خط اولین قسمتی از چهره است که در جلوی چشم بیننده به نظر آمده و میتواند نمادی از سن، زیبایی، جوانی و خوش تیپ بودن وی باشد.

این خط چیزی است که به اصطلاح قاب (چهارچوب) صورت را تشکیل داده و لذا اهمیت فوق العاده ای در زیبایی چهره بازی می کند. بنابراین بازسازی خط فوق تا حدامکان طبیعی و متناسب با سن بیمار و با در نظر گرفتن آینده وی، مهمترین بخش کاشت موی طبیعی بوده و بایستی وقت و انرژی زیادی برای آن صرف نمود.

خط رویش مو در جلوی سر در حقیقت یک نوار به عرض چند میلیمتر بوده که به صورت طبیعی دارای چند مشخصه می باشد.

نکات خط رویش مو

  1. شکل کلی این خط شبیه حرف M است بدین معنی که درطرفین مقداری تو رفته بوده و در وسط به سمت جلو متمایل است.
  2. این خط در هر قسمت دارای نمای نامنظم و تا حدی زیگزاگ است یعنی یک خط صاف و یک دست نمی باشد.
  3. موهای این نوار بصورت فولیکول های تک مویی و نازک هستند.
  4. زاویه خروج موها از پوست درهمه جای این نوار سی درجه رو به جلو است منتها در قسمت های کناری،موها ضمن حفظ این زاویه مقداری به طرفین هم متمایل شده اند.
  5. در هر قسمت از این نوار همه موها دارای زاویه یکنواخت بوده و هم جهت می باشند.تمامی این موارد بایستی در کاشت موی طبیعی در این منطقه حساس رعایت شود در غیر اینصورت خط موی جلوی سر به صورت عروسکی درمی آید که بسیار زشت و زننده است و ترمیم آن هم فوق العاده مشکل و گاهی غیرممکن می باشد.

 

خط رویش مو در جلوی سر به صورت طبیعی (بدون کاشت مو)

کاشت موی طبیعی

خط رویش موی سر بصورت طبیعی

کاشت موی طبیعی

خط رویش در سنین مختلف 

اکثر افراد طاس دوست دارند که خط موی جلوی سرشان به اندازه زمانی باشد که 25-20 ساله بوده اند یعنی زمانی که دچار ریزش مو نشده اند.

درحالیکه درطراحی این خط، سن قبلی شخص در نظر گرفته نشده بلکه سن فعلی وی و همچنین سالهای بعدی عمرشخص در نظر قرار گرفته و خط متناسبی برای وی ترسیم می گردد.

به همین دلیل بعنوان یک اصل کلی خط موی جلوی سر بایستی در بالاترین حد ممکنه (نسبت به سن فرد) قرارگیرد.

رعایت این اصل بخصوص در مورد نواحی کناری خط موی جلوی سراز اهمیت زیادی برخوردار است.اصلاح خط موی جلوی سرکه توسط افرادغیرمتخصص و فاقد صلاحیت لازم طراحی و کاشت شده است فوق العاده مشکل و در خیلی از موارد غیرممکن است.

سخت ترین حالت زمانی است که خط مو را،پایین تر از حد عادی آورده اند و اگر این وضعیت با گرد کردن بیش ازحد خط نیز همراه باشد (یعنی شکل M رعایت نشده باشد) کاراصلاح به مراتب دشوارتر می گردد.

در هر حال بدلیل دشواری اصلاح خط موی غیرعادی بهتر است در انتخاب پزشک معالج دقت و وسواس کافی به عمل آید.

طراحی صحیح خط موی جلوی سر

متقاضیان محترم کاشت موی طبیعی بایستی در نظر داشته باشند که نتیجه کلی کاشت موی طبیعی از نظر رضایت بخش بودن و طبیعی شدن کار،به عوامل زیر بستگی دارد:

میزان پوشش دهی موها درمنطقه کاشت که خود تابعی از فاکتورهای ذیل است :

1 – تراکم (تعداد) موهادرناحیه دهنده (بانک مو)، مشخصات ظاهری موهای ناحیه دهنده، مشخصات پوست سر(ازجمله رنگ پوست) در منطقه طاس، سایز و شکل کلی سربیمارو مشخصات پوست سر در منطقه دهنده.

2 – میزان مهارت پزشک از نظر علم پزشکی و لذا این کار حدالامکان بایستی توسط متخصص پوست و مو انجام شود.اگر به متخصص پوست مراجعه کرده و ایشان به دلایل متعدد توصیه کرد که کاشت موی طبیعی به درد شما نمی خورد حتماً حرف او را قبول کرده و برای اطمینان به پزشکان با تخصص های دیگرمراجعه نکنید زیرامتخصص پوست است که بدلیل برخورداری ازعلم کاشت مو و وجدان کاری ناشی ازاین دانش بهترین توصیه را به شمامی نماید.

3 – هنر متخصص پوست که بتواند با استفاده از نقاط ضعف و قوت بیمار،بهترین نتیجه ممکن را برای حال و آینده وی بوجودآورد.

4 – وجدان کاری پزشک که سهم عمده ای از کار را تشکیل می دهد.

5 – انتخاب بیمارمناسب کاشت موی طبیعی ازهرنظر(سن، نوع ریزش مو و فاکتورهای دیگر).

6 – وضعیت روحی و روانی بیمار، اهداف ، آرزوها و انتظارات وی که بایستی منطقی و واقع گرایانه باشد.

محدودیت های انجام کاشت موی طبیعی

کاشت موی طبیعی مثل همه کارهای دست بشر، دارای یکسری محدودیت های بالقوه می باشد. این محدودیت ها بر دو نوع هستند:

الف ) محدودیت هایی که در رابطه با بیمار می باشند.
1 ) تعداد موهای قابل برداشت ازمنطقه دهنده مو:واضح است که هر چقدر منطقه دهنده مو در فرد کوچک تر و محدودتر باشد،تعداد موهای آن هم کمتر شده و بالطبع نتیجه کاشت مو هم ضعیف تر خواهد بود.

2 ) کیفیت موهای قابل برداشت از منطقه دهنده مو: هرچقدر مو نازک تر و رنگ آن روشن تر باشد میزان پوشانندگی آن (نسبت به موهای ضخیم و مشکی) کمتر بوده و تراکم کمتری ایجاد می کنند.در ضمن موهای مجعد پوشش بیشتری نسبت به موهای صاف بوجود می آورند.

3 ) وسعت منطقه طاس:مشخص است که با افزایش وسعت منطقه طاس و چون بهرحال تعداد موهای برداشت شده محدود است،میزان تراکم موهای کاشته شده (یعنی تعداد موها در هر سانتیمتر مربع) نیزکاهش می یابد.

ب ) محدودیت هایی که در رابطه با تکنیک کاشت موی طبیعی درحال حاضر وجود دارند(به توضیحات قسمت بعدی توجه کنید)

6) تصورات غلطی که در رابطه باکاشت موی طبیعی و نتایج آن در ذهن مردم وجود دارد وقتی فردی متقاضی کاشت موی طبیعی است،یکسری تصورات و پیش داوری هایی در ذهن خود از کاشت موی طبیعی و نتایج آن دارد که معمولاً با واقعیات بسیار فاصله دارند.

با معاینه صحیح و مشورت ذهنیت فرد روشن شده و متوجه واقعیت های امر می گردد.

تصورات غلط عامه مردم در مورد کاشت مو

موهایی را که اندکی کم پشت شده است می توان با کاشت مو پر پشت تر کرد.درکاشت مو از طریق ایجاد یک شکاف بسیار ظریف یک گرافت وارد پوست می شود.این سوراخ با اینکه بسیارظریف است، به هر حال فضایی را اشغال می کند.اگر منطقه ای که می خواهیم در آن کاشت مو انجام دهیم کاملاً طاس باشد هیچ مشکلی بوجود نخواهدآمد،

ولی اگر بخواهیم در لابلای موهای موجود،بخصوص اگر این موها ضخیم و باکیفیت باشند،کاشت انجام دهیم،لازم است که فضای کافی در لابلای موهای موجود وجود داشته باشد تا بتوان آن شکاف را ایجاد نمود.

در حقیقت تا زمانی که بیشتراز 50 – 40 درصد از تراکم موها کاسته نشده است، بدلیل ناکافی بودن فضای خالی بین موهای موجود فرد،نمی توان در لابلای آنها شکاف ایجاد کرد.

اگر هم به زور این کار را انجام دهیم اولاً ممکن است به ریشه موهای اطراف آسیب وارد شود و ثانیاً حتی اگر آسیبی به ریشه موهای اطراف وارد نشود،این ریشه ها مزاحم ریشه موی کاشته شده خواهند شد.

لذا در حین در آمدن موی کاشته شده به احتمال زیاد،کیست مویی و جوش های چرکی بدفرم ایجاد می گردد.این ضایعات موجب اختلال در بیرون آمدن موهای کاشته شده گردیده و نتایج کاشت مو را خراب می کنند.

اگر در در استان مازندران حضور دارید،برای کاشت مو در بابل میتوانید به کلینیک ما مراجعه نمایید.

سوالات خود را در خصوص خدمات ( پوست و مو، زیبایی، لیزر ) با مشاورین کلینیک باران در میان بگذارید
                                                       ما بصورت 24 ساعته پاسخگوی شما عزیزان هستیم.
                                                      01132288838