ریزش موی سر در اقایان و خانم ها دلایل زیادی دارد. شایع ترین دلیل ریزش موی سر در اقایان نوع ارثی- ژنتیک است. با درمان دارویی و کاشت مو امروزه پیشرفت شگرفی بوجود امده است.

چه زمانی متوجه ریزش مو می شویم؟

سر کامل  حاوی حدود 100،000 مو است. (افرادی که دارای موهای قرمز یا بلوند هستند تا حدودی بیشتر از این است). از دست دادن تا ۳۰٪ از فولیکول مو در اوج نوجوانی اتفاق می افتد، که ناشی از روند  افزایش سن طبیعی است. بسیاری از افراد زمانی متوجه ریزش مو و ازدست دادن زیبایی سر می شوند که حدود ۵۰ درصد موی سراز بین رفته باشد.

از دست دادن حدود ۲۵ درصد از مو در معاینه توسط پزشک متخصص قابل تشخیص هست اما خود شخص ممکن است هنوز متوجه آن نباشد. علاوه بر از دست دادن تعداد مو، روند ریزش مو باعث می شود که موهای فرد نازک شود، که بیشتر به ظاهر ریزش مو کمک می کند.

بسیاری از مردم تعجب می کنند که چه چیزی باعث ریزش مو می شود. دلایل ریزش مو به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک (این حالت باعث طاسی یا آلوپسی می شود)، بیماریها (مانند بیماری تیروئید)، و داروهایی که مصرف میکنید، متفاوت است. بهترین راه برای کشف علل ریزش مو و اطلاع از قابل پیشگیری بودن آنها مراجعه به پزشک است.

 ریزش موی سر با نازک شدن مو های موجود بر روی پوست سر است واژه پزشکی ریزش مو، آلوپسیا است که میتواند موقت یا دائم باشد.

شایع ترین شکل ریزش مو تدریجاً رخ داده و به آن آلوپسی آندروژنیک می گویند به این معنا که ترکیب آندروژن ها (هورمون های مردانه) ،

وراثت (ژنتیک) برای ایجاد و گسترش این عارضه مورد نیاز است. یگر انواع ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا و تلوژن افلوویوم می باشند.ریزش مو

به تدریج و بابالا رفتن سن در هر دو جنس زن و مرد رخ داده ولی بیشتر در مردان اتفاق میفتد.ریزش مو غالباً پوست سر و یا کل بدن را درگیر می نماید که میتواند نتیجه وراثت، برخی داروها ،یا تحت شرایط خاص پزشکی رخ دهد. زنان، مردان و کودکان همگی می توانند این امر را تجربه کنند.

طاسی (Baldness) :

طاسی(Baldness) نوعاً به ریزش کامل موی بالای سر اقایان اطلاق می شود. برخی مردم ترجیح می دهند که اجازه دهند مویشان ریخته،و کاملاً طاس شوند ولی برخی دیگر از این موضوع نگران شده و با کلاه، آرایش های خاص مو،و یا کلاه گیس آن را می پوشانند.برخی نیز مصرف دارو یا  کاشت مو را برای درمان ریزش موی خود انتخاب می نمایند.پوست سر به طور متوسط دارای 100 هزار تار مو در حالت طبیعی است. ریزش روزانه 80 تا 100 تار مو امری طبیعی محسوب شده ولی بیش از آن آلوپسی است و نیاز به درمان دارد.

الگوهای ریزش موی سر :

سیستم طبقه بندی نور وود Noor wood تشخیص و طبقه بندی روند ریزش مو در مردان را تشخیص می دهد. در اوایل فرآیند (انواع 1-3)، ریزش مو،به طور معمول پیشروی مو در ناحیه جلوی سر اتفاق می افتد. در مراحل آخر (انواع 4-7)، پیشرفت ریزش مو در رأس (تاج) ،وبه تدریج با پیشرفته شدن ریزش تمام نواحی بالای سر را فرا می گیرد.

کاشت مو در بابل مازندران

الگو و مدل طاسی در مردان و زنان:

الگو و مدل طاسی، در مردان و زنان متفاوت است.در واقع متخصصین همواره از دو تعبیر الگو و مدل طاسی مردانه وزنانه،به صورت جداگانه سخن می گویند البته به صورت بسیار غیر معمول و اتفاقی،مردانی هستند که الگو ،و مدل طاسی زنانه را دارند و یا برعکس. برای دسته بندی میزان و مدل ریزش موی سر در مردان و زنان،تقسیم بندی های متعدد و متفاوتی توسط متخصصین صورت گرفته است که از جمله میتوان به دسته بندی نوروود / همیلتون ،برای مردان که توسط دکتر نوروود و دکتر همیلتون صورت گرفته است،و دسته بندی لودویگ که برای ریزش موی زنانه طراحی شده اشاره کرد.

علت ریزش ارثی مو در مردان

در مردان، علت ریزش و فرایند کوچک شدن یا ازبین رفتن مو با جذب اندروژن توسط فولیکول های موی حساس بدلیل ژنتیک ایجاد می شود.فرض بر این است که در زنان مبتلا به تاسی نیز پدیده توارث دخالت دارد. برای این کار نیاز به اتصال دی هیدروتستوسترون هورمون (DHT)،به فولیکول های موی حساس به ریزش می باشد.

در بدن، DHT هنگامی ایجاد می شود که آنزیم 5-alpha reductase،روی تستوسترون موجود در بدن اثر کند.این تبدیل شدن تستوسترون در جریان خون، در پوست سر و دیگر بافت های بدن اتفاق می افتد.DHT بر روی فولیکول های موی حساس به ژنتیک عمل می کند تا باعث کاهش رشد مو شود و در نهایت منجر به مرگ فولیکول شود.موی که از ناحیه پس سر برداشته می شود،پس از پیوند به ناحیه دریافت کننده جلوی سربه رشد خود ادامه می دهد.

این پدیده با حضور 5-آلفا ردوکتاز در سلول های فولیکول های موی گیرنده توضیح داده شده است. باز هم این آنزیم موجود در پوست،مسئول تبدیل تستوسترون بهDHT است.حتی مقادیر طبیعی تستوسترون ممکن است بیش از حد بهDHT تبدیل شود یا فولیکول مو ممکن است به طور غیر طبیعی بهDHT حساس باشد و آلوپسی آندروژنیک ایجاد کند.

مدل ریزش موی مردانه،(AGA (androgenetic alopecia نوعی از ریزش موی متداول در بین آقایان است که معمولاً از منطقه گیجگاهی آغاز شده و بصورت حرف M پیشروی می کند.در این نوع ریزش، پوست سر در ناحیه تاج نیز دچار ریزش مو، ضعف و سستی می شود. الگوی ریزش موی نعل اسبی در بیشتر موارد دیده شده است.

در بعضی از آقایان تنها پس رفتگی ناشی از ریزش مو را، در پیشانی و در محل تلاقی پوست سر و محل رویش موها می توان دیده ،

و عده ای دیگر ممکن است تنها مبتلا به طاسی در چند نقطه از تاج سرشان باشند. موهای باقی مانده در مناطق مبتلا به ریزش،

ممکن است در ابتدا ضخیم و دارای رنگدانه باشند ولی به تدریج ضعیف، نازک و فاقد رنگدانه شده و سرعت رشدشان کم میشود.

معمولاً ریزش موی سر در آقایان در سنین جوانی و بین 16 الی 19 سالگی آغاز می شود که این میتواند نجربه طاسی نسبتاً وسیعی با گذشت زمان شود.

طاسی(Baldness)
ریزش مو ارثی مردانه AGA

 

ریزش موی اندروژنتیک (androgentic) :

اصلی ترین فاکتور و عامل ریزش موی مدل مردانه است.این نوع از ریزش معمولاً به اندروژن ها ،یعنی هورمون هایی که بوجود آورنده خصوصیات مردانه هستند نسبت داده می شود. 

بسیاری از مردم تعجب می کنند که چه چیزی باعث ریزش مو می شود. دلایل ریزش مو به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک (این حالت باعث طاسی یا آلوپسی می شود)، بیماریها (مانند بیماری تیروئید)، و داروهایی که مصرف میکنید، متفاوت است. بهترین راه برای کشف علل ریزش مو و اطلاع از قابل پیشگیری بودن آنها مراجعه به پزشک است.

علت ریزش مو در مردان و زنان به سبک زندگی نیز مربوط می شود. عواملی مانند استرس، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن و مصرف الکل می تواند در تحریک یا تشدید ریزش مو نقش داشته باشد (و همچنین می تواند بر بهبودی پس از جراحی ترمیم مو تأثیر بگذارد). همچنین مهم است که بدانید که انواع خاصی از مدل مو، از جمله قیطان، دم اسبی تنگ و اکستنشن مو، می تواند باعث تنش و ضربه به فولیکول مو شده و منجر به ریزش مو شود.

ـ افزایش سن

ـ ژنتیک

ـ وجود مقادیر زیاد DHT یا دی هیدرو تستسترون(قوی ترین هورمون آندروژنی که در سطح فولیکول ها وجود دارد و از تستوسترون ایجاد می شود).دی هیدروتستوسترون از متابولیزه شدن تستسترون توسط آنزیم آلفا ردوکتاز بوجود می آید .(این آنزیم در غده پروستات، غدد فوق کلیوی و پوست ساخته می شود) دی هیدرو تستوسترون و شاید دیگر آندروژن ها سبب آتروفی ،و چروکیدگی فولیکول های مو شده و آنها را وارد مرحله ریزش دائمی می کنند.این هورمون موجب شروع ساخت فاکتور رشد بتا -2، (TGF – beta2) تغییر شکل یافته شده و این فاکتور عامل سرکوب تقسیم ،و تکثیر سلول های اپیتلیال است که سرانجام موجب مرگ سلولی می گردد. فاکتور رشد تغییر شکل یافته بتا بطور مستقیم موجب ایجاد ریزش مو ،در سطح سلولی می شود، به همین علت استفاده از درمانی که مبتنی بر مهار تولید دی هیدرو تستوسترون از تستوسترون یا مهار عملکرد،و یا افزایش حضور دیگر آندروژن ها باشد می تواند نقش بسیار مهم و اساسی در کاهش و جلوگیری از ریزش مو ایفا کند.

طاسی مدل زنانه :

در زنان، شایع ترین علت ریزش مو نیز ژنتیکی است، اگر چه در  زنان میزان بروز ریزش موی ناشی از شرایط پزشکی مانند عدم تعادل هورمونی،تریکوتیلومانیا و تلوژن افلوویوم نسبت به مردان بیشتر دیده می شود.شایعترین علت ریزش مو در زنان آلوپسی آندروژنیک یا ارثی است.  بر خلاف آلوپسی آندروژنیک در مردان، در زنان ،این حالت بصورت منتشر باعث نازک شدن موی سر می شود، البته اغلب در خط رویش پیشانی و ناحیه پایین پس سر خفیف تر دیده می شوند.

جالب توجه است، حتی اگر با آلوپسی آندروژنیک در زنان به نظر می رسد،پروسه التهابی اضافی در ریزش مو وجود داشته باشد زیرا بیوپسی های پوستی اغلب تجمع فولیکول لنفوسیتی را در اطراف ناحیه ریشه مو که حاوی سلول های بنیادی فولیکول مو هستند نشان می دهند.همانطور که در الگوی طاسی مردانه گفته شد،الگوی زنانه از دست دادن موهای آندروژنی  در طول زندگی پیشرونده است.

آلوپسی آندروژنیک در زنان از علل دیگر آلوپسیا متفاوت است. سابقه خانوادگی مثبت معمولا همراه با آلوپسی آندروژنیک است. افزایش حساسیت به آندروژن حتی با سطح نرمال سرم هورمون  وجود دارد..  خط رویش مو در جلوی سر معمولاً باقی می ماند ،موهای کوچک با طول ها و قطرهای مختلف وجود دارد.

 

این نوع از ریزش به دلیل افزایش سن، ژنتیک و افزایش مقدار آندروژن ها در سطح فولیکول رخ میدهد.

الگوی ریزش موی سر زنانه معمولاً از حدود 30 سالگی شروع می شود. این نوع از ریش، اگر قبل از 40 سالگی شروع شود،

میتواند بصورت کامل و سراسری در طول دوره یائسگی ادامه یابد. ریزش موی مدل زنانه می تواند موجب ضعف،

و سستی مو در تمام نقاط سر شود .به ندرت نیز تمامی سر را درگیر کرده و موجب ایجاد طاسی کلی شود. 

مهم است بدانیم این نوع از ریزش مو می تواند عامل ریزش دائمی مو باشد.

 

ریزش نوع ارثی زنان FPHL

عاقبت ریزش مو:

ریزش مو در مردان تقریبا همیشه به علت طاسی آندروژنی است که معمولا به عنوان تاسی الگوی مردانه شناخته می شود.اگر چه علت دقیق تاسی الگوی مردانه مشخص نیست، این صفت از طریق وراثت چند ژنی منتقل می شود. گزارش های علمی نشان می دهد که ارتباط قوی تر از طرف مادران خانواده ،نسبت به طرف پدر به ارث می رسد.  تاسی یا ریزش موی اندروژنتیک در مردان و زنان ،یک فرآیند پیشرونده است که از زمان شروع برای بقیه عمر فرد نیزادامه می یابد.

انواع ریزش موی سر ریزش مو مدل تلوژن افلوویوم :

این نوع از ریزش موی سر، نوعی از ریزش موی غیرطبیعی مو به دلیل تغییر در چرخه طبیعی رشد موی سر است. در تلوژن افلوویوم،

خش عمده ای از موها وارد فاز سکون شده، میزان و سرعت ریختن آنها بیشتر از حد طبیعی می شود.

 

این نوع از ریزش را می توان به دنبال یک بیماری تب دار مثل آنفولانزا، سترس های روحی و یا پس از بارداری دید.

تغییراتی هورمونی در طول دوره بارداری می توانند سبب افزایش میزان فولیکول های باقی مانده در فاز رشد شود ولی پس از بارداری،

تعداد زیادی از موها وارد فاز ریزش شده و این امر به صورت طبیعی منجر به افزایش ریزش موی سر می شود.

چنین وضعیتی پس از قطع مصرف قرص های ضد بارداری نیز رخ می دهد.

دیگر عللی که می تواند موجب ریزش مو منتشر شوند عبارتند از :

1ـ تب یونجه

2ـ کم خونی

3ـ کاهش آهن در رژیم غذایی

4ـ گرسنگی های ممتد و یا رژیم غذایی سخت

5ـ داروهای مورد استفاده در دندان پزشکی و یا اعمال جراحی

6ـ مصرف داروهای خاص

7ـ کم کاری غده تیروئید

8ـ استرس ها و یا هیجان های کوتاه و یا درازمدت افرادی که بطور ناگهانی دچار ریزش موی منتشر می شوند،

بهتر است سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا تشخیص و درمان چنین وضعیتی آسان نیست.

ریزش موی سر به دلیل شیمی درمانی :

درمان سرطان با داروهای شیمی درمانی می تواند موجب ریزش کامل موها شود. 

این داروها برای مبارزه با سلول های سرطانی (سلول هایی که رشد خارج از کنترل دارند) طراحی شده اند.

در این راستا سلول های دیگری که سرعت رشد و تقسیم زیادی دارند نیز تحت تأثیر این داروها قرار می گیرند،

مانند سلول های دیواره روده و فولیکول مو. این امر موجب بروز وقفه در رشد و نیز ضعف اساسی در آنها می شود.

با قطع مصرف این داروها، موهای بیمار مجدداً شروع به رشد می کنند ولی وقتی به سطح پوست می رسند تمایل شدیدی به ریزش دارند ،

 پس از آن ریزش عمومی موی سر را در این حالت نیز می توان دید. موهایی که در ادامه می روند ممکن است مقداری با موهای قبلی متفاوت باشند،

که علت این امر احتمالاً به دلیل باقی ماندن اثر دارو بر سلول های حساس پیاز مو است.

ریزش مو مدل آناژن افلوویوم :

وقتی تعداد زیادی از موهای سر یک دفعه در همان فاز رشد مو (آناژن) ریزش پیدا کنند را آناژن افلوویوم گویند مثل افرادی که شیمی درمانی و رادیوتراپی می کنند.

ریزش موی سکه ای یا آلوپسیا آره آتا :

آلوپسیا آره آتا یک بیماری و وضعیت غیرقابل پیش بینی و اتو ایمیون (سیستم ایمنی بدن بر علیه خود وارد واکنش می شود) بوده،

که سبب بروز ریزش مو در سطح پوست سر، صورت و یا جاهای دیگر بدن می شود. حدود 7/1 % از افراد ساکن آمریکا به این بیماری مبتلا هستند،

یعنی جمعیتی در حدود 7/4 میلیون نفر. در این نوع از ریزش، فولیکول های موها به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن،مورد حمله قرار می گیرند و در نتیجه فاز رشد مو متوقف شده و ریزش ناگهانی رخ می دهد. 

ریزش موی سکه ای عموماً بصورت یک یا دو منطقه طاس شده کوک و با ظاهری گرد و اطرافی منظم دیده می شود.این نوع از ریزش می تواند پیشرفت نموده، کل سر و یا کل بدن را درگیر کند. ریزش موی سکه ای در هر دو جنس زن و مرد و هر نژادی دیده می شود.

 این بیماری معمولاً در دوره کودکی و در افرادی که از نظر احساسی مورد تحقیر،و یا تخریب قرار گرفته اند بیشتر دیده میشود. این بیماری زندگی فرد را تهدید نمی کند اما می تواند بر روح و احساس فرد اثرات نامناسبی برجای گذارد.

ریزش موی ناشی از اسکار یا زخم بر جا مانده از قبل :

این عارضه بصورت ریزش مو یا بی مویی ناشی از جای زخم سوختگی، تابش پرتو ایکس، سرطان پوست و یا جراحات شدید وارده بوجود می آید.

آسیب ناشی از کشیدن بیش از حد مو :

ریزش موی ناشی از کششی :

موهایی که بطور معمول با کشش خاصی بسته شده اند، دچار نوعی ریزش می شوند که ریزش موی کششی نامیده می شود.این نوع ریزش معمولاً در افرادی که موهایشان را دم اسبی می بندند، برعکس شانه می کشند و یا موهایشان را به شدت برس می کنند رخ می دهد.

تراکشن آلوپسیا بخصوص در نوع خاصی از آراستن مو دیده می شود که بیشتر در آفریقایی ها مرسوم است (آفریقایی های کارائیبی).

علل و مکانیزم های ریزش موی سر :

ریزش مو علاوه بر هرمون ها، وراثت و موراد اشاره شده در بالا می تواند به دلیل آسیب های وارده ناشی از نحوه آراستن ،

و فرم دهی موی سر و یا ترکیبات بکار گرفته شده در فر و یا صاف کننده های موی سر باشد. ریزش مو همچنین می تواند،

به دلیل مصرف بعضی از داروهای خوراکی باشدمثل داروهای کاهنده کلسترول خون، داروهای ضد پارکینسون، داروهای مرتبط با درمان زخم،

ضد انعقاد، ضد آرتریت و یا داروهای مشتق شده از ویتامین A، داروهای ضد افسردگی،

آرامبخش، کاهنده فشار خون و همچنین داروهای تیروئیدی و کورتون ها.

التهاب مزمن فولیکول مو :

یکی از عوامل شناخته شده ریزش موی اندروژنیک است. ریزش التهابات فولیکولی نیز نقش تکمیلی در این زمینه ایفا می کنند. واژه ریز التهاب به این جهت پیشنهاد شده که فرآیند التهاب در ریزش موی اندروژنیک بر خلاف التهابات کلاسیک یک روند آهسته،ظریف، بدون درد و فاقد انرژی است. گرما، اصطکاک، پرتوهای فرابنفش ،میکروارگانیسم های طبیعی پوست از عوامل ایجاد کننده التهاب پوست سر می باشد.

 

سوالات خود را در خصوص خدمات ( پوست و مو، زیبایی، لیزر ) با مشاورین کلینیک باران در میان بگذارید.

ما بصورت 24 ساعته پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

01132288838