در سال های اخیر، استفاده از PRP برای درمان ریزش مو در دنیا بسیار محبوب شده است و نتایج بسیار خوش بینانه ای را نشان می دهد. پی ار پی شامل تزریق جزء خون فرآوری شده خود (پلاسمای غنی از پلاکت) به پوست سر برای تحریک رشد مجدد مو  و جلوگیری از ریزش بیشتر مو است.

درمان ریزش مو با PRP چیست؟

درمان PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) یک روش درمانی مبتکرانه و جذاب برای ریزش مو و  کاربردهای پزشکی زیادی دارد. خون از دو قسمت تشکیل شده است: 1) یک جزء مایع (پلاسما)، و 2) یک جزء جامد که از گلبول های قرمز (RBCs)، گلبول های سفید (WBCs) و پلاکت ها تشکیل شده است.

پلاکت ها از تعداد زیادی پروتئین به نام فاکتورهای رشد تشکیل شده اند. این فاکتورهای رشد در روند بهبودی حیاتی هستند.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) پلاسمای غلیظ از پلاکت است. مقدار پلاکت در این پلاسما حدود پنج برابر پلاکت  در گردش خون معمول است. فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF)، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، فاکتور رشد تبدیل کننده (TGF) و سایر پروتئین های فعال زیستی در غلظت های بالاتر در این پلاسما یافت می شوند.

VEGF و PDGF دو عامل دیگر هستند که باعث رشد فولیکولی و تقویت موهای کوچک می شوند. باعث می شود موهای پرتر، ضخیم تر و سالم تری داشته باشید. در آلوپسی آندروژنیک بسیار مفید است.

پی آر پی تراپی چیست؟

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یک درمان مبتنی بر فاکتور رشد برای ریزش مو است که در زیر چتر پزشکی احیا کننده قرار می گیرد که شامل درمان با سلول های بنیادی نیز می شود. سه منبع بالقوه برای عوامل رشد وجود دارد:

مصنوعی، که در حال حاضر یک محصول اختصاصی است که با دستگاه اولتراسوند  بدست می اید.


اگزوژن، به طور کلی به عنوان اگزوزوم، که ساختارهای ارتباطی بین سلولی هستند که از مغز استخوان یا جفت به دست می‌آیند، اما اگزوژن شامل فاکتورهای رشد گیاهی و انواع دیگر عوامل رشد برون‌زا نیز می‌شود.

درون زا که از خون خود بیمار به دست می آید. این منبع درون زا است که بیشتر به عنوان PRP شناخته می شود که موضوع این صفحه است.

پلاکت ها جزیی سلول خونی هستند که برای عملکرد طبیعی لخته شدن خون حیاتی هستند و همچنین حاوی چندین فاکتور رشد مختلف هستند. فاکتورهای رشد پروتئین هایی هستند که به بدن سیگنال می دهند تا بافت های خاصی مانند رگ های خونی و پوست را پس از آسیب و همچنین بسیاری از عملکردهای دیگر تولید کند.

با سانتریفیوژ، خون بیمار به لایه‌های جداگانه‌ای از جمله گلبول‌های قرمز، پلاسما و یک لایه پوشش بافی که در آن تمام پلاکت‌ها متمرکز شده‌اند، نمایان می‌شود. این لایه به همراه مقدار کمی پلاسما از لایه های دیگر جدا می شود بنابراین پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) نامیده می شود که فاکتورهای رشد در آن قرار دارند.

از آنجایی تعداد پلاکت طبیعی بین 150 تا 450 هزار در هر میلی لیتر خون متغییر هست ، برخی از نمونه های PRP سطوح بسیار بالاتری از فاکتورهای رشد نسبت به سایرین دارند. ممکن است نتایج متناقض با این درمان مشاهده شود.

PRP به صورت بسیار سطحی به پوست سر در نواحی ریزش مو تزریق می شود. فاکتورهای رشد باعث رشد موهای ضخیم تر، تیره تر، سالم تر و از نظر زیبایی موثرتر می شوند.

مکانیسم PRP  برای ریزش مو

مکانیسم دقیق عمل برای اینکه چگونه PRP باعث رشد مو می شود ناشناخته است. پی آر پی حاوی حداقل شش فاکتور رشد مختلف است و اثرات فردی و هم افزایی این پروتئین ها بر رشد مو به راحتی قابل شناسایی نیست. علاوه بر این، پی آر پی حاوی حداقل 30 ماده دیگر از جمله کموکاین ها، فاکتورهای انعقادی و واسطه های ایمنی است که همه یا برخی از آنها ممکن است بر رشد مو نیز تأثیر بگذارند.

فاکتورهای رشد در PRP که بیشتر در رشد مو نقش دارند عبارتند از: فاکتور رشد فیبروبلاست (FGF)، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) و فاکتور رشد اپیدرمی (EGF). فاکتورهای رشد می توانند مدت زمان رشد(آناژن)، مرحله رشد مو را افزایش دهند و ممکن است ضخامت ساقه مو را افزایش دهند.

چه کسی کاندیدای خوبی برای PRP است؟

مانند تقریباً تمام درمان‌های غیرجراحی برای ریزش مو، بهترین کاندیدها کسانی هستند که موهای نازک دارند تا طاسی کامل و کسانی که اخیراً ریزش مو را تجربه کرده‌اند. نازک شدن مو در افراد جوان‌تر شایع‌تر است، اما هر فردی که ریزش موی نازک دارد ممکن است از این درمان سود ببرد.

همانطور که قبلا ذکر شد، افرادی که به طور طبیعی سطوح پلاکتی بالایی دارند، نسبت به افرادی که سطح پلاکت پایین‌تری دارند، برتری دارند، زیرا مقدار فاکتورهای رشد تجویز شده در گروه قبلی بیشتر خواهد بود.

اهداف تزریق پی آر پی چیست؟

PRP، پلاسمای غنی از پلاکت بیشتر برای بهبودی موثر آسیب در مدت زمان کوتاه‌تری استفاده می‌شود. اساساً پلاسما عنصری از خون شما است که از پروتئین و آب تشکیل شده است. با کمک این پی آر پی؛ پلاکت ها، گلبول های قرمز و گلبول های سفید می توانند به قسمت های مختلف بدن شما برسند. هنگامی که شما مجروح یا زخمی می شوید، پلاکت ها مسئول لخته شدن خون هستند.

در صورت آسیب عضلانی یا مفصلی، ممکن است مجبور شوید درمان PRP را  انتخاب کنید.درد و ناراحتی کم می کند. درمان PRP سرعت بهبودی آسیب شما را افزایش می دهد. علاوه بر آسیب های فیزیکی، تزریق پی آر پی برای اهداف زیبایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف بیماری های پوستی را می توان با مراجعه به درمان PRP  درمان کرد. آلوپسی آندروژنیک که نوعی مشکل ریزش مو است با تزریق پی آر پی به طور موثری درمان می شود.

بهترین زمان درمان ریزش مو با پی ار پی PRP

۱- ریزش موهای شما منجر به ایجاد ناحیه کم پشت در نواحی مختلف پوست سر شده باشد.
۲- اخیراً دچار ریزش مو شده اید.فولیکول های مو بهتر تحریک می شوند.
۳-  زمانی که برای مدت طولانی ریزش مو دارید و ریزش مو به درمان های معمولی پاسخ نمی دهد.

فرآیند آماده سازی  پی آر پی:

هنگامی که برای اولین بار به پزشک مراجعه می کنید، او وضعیت را بررسی می کند. پس از تصمیم گیری در مورد نیاز به تزریق PRP، نمونه خون از بدن شما گرفته می شود. مطمئن باشید مقدار زیادی خون استخراج نمی کنند. مقدار آن بستگی  دارد به این که پزشک کدام قسمت از بدن شما تزریق پی آر پی را انجام می دهد. پس از گرفتن خون، تمام اجزای خون جدا می شوند. این کار با استفاده از دستگاه گریز از مرکز ( سانتریفیوژ) انجام می شود. مایع، یعنی خون ، با سرعت بالا در آن دستگاه حدود 20 دقیقه چرخانده می شود.

پلاسما از دیگر اجزای دیگر خون جدا سازی می شود. همان پلاسما  آماده تزریق دوباره به بدن شما  می شود. پوست آن ناحیه را ضدعفونی می کنند. سپس PRP به ناحیه مورد نظر تزریق می شود. این تمام روشی است که برای درمان PRP انجام می شود.

PRP پی ار پی برای درمان ریزش مو مارندران بابل مطب دکتر مرتضی ادبی

آیا تزریق پی ارپی(PRP) برای درمان ریزش مو موثر است؟

در حال حاضر، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که بتواند با اطمینان ادعا کند که تزریق PRP برای تمام مشکلات سلامتی موثر است. اما افراد زیادی هستند که نتایج قابل توجهی از خود نشان داده اند. آنها پس از انجام درمان PRP ، بهبودی سریع تری را تجربه کردند. برای بازگشت دوباره به زمین، ورزشکاران اغلب در صورت پارگی بافت یا سایر آسیب های عضلانی، تزریق PRP را انتخاب می کنند.

از طرفی درمان PRP نیز کاهش ریزش مو را نشان داده است. به همین دلیل است که افرادی که با الگوی ریزش مو  مواجه می شوند، تحت درمان PRP  قرار می گیرند. این نیز یکی از بهترین گزینه های درمانی برای متخصصان پوست است. مشکلات پوستی مانند پیری و چین و چروک را می توان با تزریق پی آر پی درمان کرد. برای مشاهده  نتایج بهتر، ممکن است  چند بار نیاز به تزریق PRP باشد.

اگر بخواهید نتایج تزریق PRP را مشاهده کنید می توانید به کلینیک زیبایی دکتر مرتضی ادبی مراجعه کنید و در مورد درمان PRP با ما صحبت کنید.

تعداد جلسات پی ارپی برای درمان ریزش مو

درمان  پی آر پی برای  کنترول  ربزش مو  نیاز به چند جلسه تکرار دارند. با این حال، هیچ فاصله درمانی استانداردی وجود ندارد. معمولا  یک جلسه درمان در هر ماه به مدت سه ماه است و به دنبال آن یک جلسه تقویتی هر شش ماه یکبار  توصیه می شود.

مراقبت های پس از درمان پی ارپی

قبل از تزریق  پوست سر باید کاملا تمیز باشد. بیماران باید تا 14 روز پس از عمل از داروهای ضد التهابی مانند NSAID ها و آسپرین خودداری کنند، زیرا ممکن است با اثرات مفید PRP تداخل داشته باشند.

فواید و اثربخشی پی آر پی برای ریزش مو

پی آر پی، همراه با تمام درمان های غیر جراحی ریزش مو،  ریزش مو را کاهش می دهد یا باعث ضخیم تر شدن موها شود. موهای ضخیم تر را می توان با افزایش تعداد واقعی موهای موجود، افزایش قطر ساقه مو یا ترکیبی از هر دو مشاهده کرد.

همه بیماران از درمان های فاکتور رشد به یک میزان سود نخواهند برد، بنابراین برخی از بیماران هیچ اثر بخشی را تجربه نمی کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، هر گونه مزایای ذکر شده تنها در صورت حفظ درمان های مداوم حفظ می شود.

تزریق PRP بسیار ایمن محسوب می شود. ماده تزریق شده اتولوگ است، به این معنی که از بدن خود بیمار به دست آمده است و خطر پاتوژن های منتقله از خون یا بافت ندارد.

با فرض اینکه این روش به روش آسپتیک انجام شود، خطر عفونت ناشی از خود تزریق کم است، اگرچه امکان استریل کردن سطح پوست سر وجود ندارد.درد موضعی و موقتی در محل تزریق وجود دارد اما قابل تحمل  است.

یکی از دلایل اصلی برای تجربه مشکلات ریزش مو، کاهش جریان خون در پوست سر است. با این حال، این مشکل با تزریق PRP قابل درمان است. با انجام یک درمان PRP  می توان جریان خون در پوست سر را به حالت عادی بازگرداند. جدای از آن، عوارض جانبی خاصی که به دلیل ریزش مو ایجاد می شود نیز با تزریق پی آر پی درمان می شود.

درمان پی آر پی  بسیار مفید است زیرا نه تنها از ریزش مو جلوگیری می کند بلکه می تواند پوست سر شما را برای رشد طبیعی مو تحریک کند. بنابراین مشکل ریزش مو و کاهش تراکم مو را می توان با درمان PRP بهتر کرد.

از آنجایی که خون خود شما تحت درمان قرار می گیرد و در پوست سر شما تزریق می شود، در حین انجام این درمان، هیچ شانسی برای ابتلا به عفونت وجود ندارد. این باعث می شود تزریق پی آر پی یک درمان ایمن درمان ریزش مو باشد. برای حفظ نتایج مشابه، باید بعد از 5-6 ماه دوباره تزریق را انجام دهید. می توانید برای مشاوره یا  درمان ریزش مو با  PRP در بابل  به کلینیک ما مراجعه کنید.

PRP را انتخاب نکنید اگر:

شما از شرایط پزشکی مانند اختلالات مرتبط با تیروئید یا لوپوس اریتماتوز رنج می برید. زیرا تا زمانی که این اختلالات درمان نشوند، ریزش موی شما ادامه خواهد داشت.
شما در حال مصرف داروهایی هستید که خون شما را رقیق می کند.
شما هر نوع سرطانی دارید

اقداماتی که باید قبل از تزریق PRP انجام دهید:

ما اکنون می دانیم که درمان پی آر پی چیست و کاربردهای تزریق پی آر پی کدامند. اگر می خواهید برای هر یک از اهداف ذکر شده در بالا، درمان PRP را در کلینیک دکتر ادبی  انجام دهید، باید مراحلی را دنبال کنید که بهترین  نتایج را بگیرید. این مراحل شامل:

• قطع داروها:

در صورتی که برای یک مشکل پزشکی موجود دارویی مصرف می کنید، همین موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است دارو باعث رقیق شدن خون شما شود. قبل از تزریق  PRP باید کیفیت و ضخامت خون شما حفظ شود.

• قبل از تزریق، وعده غذایی سالم بخورید:

هنگامی که پزشک مقدار مشخصی خون از بدن شما گرفته است، درمان PRP ممکن است باعث شود احساس ضعف کنید. اگرچه مقدار زیادی از خون شما گرفته نمی شود، اما ممکن است احساس ضعف کنید.

بنابراین، برای جلوگیری از ضعف و ناراحتی، باید قبل از مراجعه به کلینیک یک وعده غذایی سالم بخورید. اگر در این مورد مطمئن نیستید، پس مقداری میوه یا مواد مغذی را با خود در کلینیک همراه داشته باشید.

• یک کلینیک قابل اعتماد انتخاب کنید:

درمان ریزش مو با PRP حداقل عوارض و خطرات را در بر دارد. برای اطمینان از اینکه روند به خوبی پیش می رود، انتخاب یک کلینیک قابل اعتماد برای این منظور مهم است. مطمئن شوید که پزشک در آن کلینیک خاص دارای مجوز هست. در غیر این صورت، اگر فردی اطلاعات کافی در مورد آن نداشته باشد، یک روش اشتباه ممکن است بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. بنابراین، باید به دنبال بهترین کلینیک برای درمان ریزش مو با PRP باشید.

•سابقه پزشکی خود را به پزشک بگویید:

تزریق PRP را نمی توان در قسمت های خاصی از بدن که در گذشته درمان پزشکی یا جراحی انجام شده است، اعمال کرد. شما باید در مورد هر نوع عفونت یا پایین بودن پلاکت ها به پزشک اطلاع دهید. اگر در گذشته درمان سرطان را انجام داده اید، ممکن است واجد شرایط تزریق PRP نباشید.

خطرات پی آر پی برای ریزش مو:

اگرچه این روش توسط یک متخصص و همچنین پزشکان حرفه ای انجام می شود، اما میزان مشخصی از خطر در درمان وجود دارد. در حالی که پلاسما دوباره به پوست سر شما تزریق می شود، در محل تزریق ممکن است خونریزی های نقطه یی در محل تزریق نمایان شود که کم اهمیت هست. جدای از آن، ناحیه ای از پوست شما که پلاسما در آن تزریق می شود ممکن است جای سوزن مزو دیده شود،اما موقت و گذراست.

اگر بیماری خاصی دارید باید قبل از شروع درمان PRP به پزشک اطلاع دهید. پس از انجام پی ار پی، پزشک ممکن است برای نتایج بهتر، داروهایی را برای شما تجویز کند. اگر به هر ماده یا نوع خاصی از دارو حساسیت دارید، باید به پزشک اطلاع دهید. این امر شانس و خطرات را در طول و بعد از انجام درمان PRP  کاهش می دهد.

افرادی که به طور منظم سیگار می کشند یا مشروبات الکلی مصرف می کنند، کیفیت خون رقیق تری نسبت به دیگران دارند. اما تزریق پی آر پی تنها زمانی باید انجام شود که کیفیت و کمیت پلاکت خون خوب باشد. در چنین حالتی، پزشک درمانهای دیگری را برای بهبود کیفیت خون شما آغاز می کند تا شما را کاندیدای واجد شرایط برای تزریق PRP کند. اگر وسایل مورد استفاده برای این درمان به طور کامل ضدعفونی نشده باشند، آنگاه فرد در معرض خطر عفونت های پوستی قرار می گیرد. علاوه بر این، برخی از مشکلات سلامتی جدی مانند سرطان و همچنین بیماری های کبدی برخی از خطرات تزریق PRP هستند..

میزان موفقیت پی آر پی برای ریزش مو در کلینیک ما بالاست، تا 60 تا 90 درصد. از فردی به فرد دیگر بسته به نوع و علت ریزش مو، سن، سلامت کلی  و میزان رعایت دستورات پزشک متفاوت است.

تعداد جلسات مورد نیاز

درمان های پی آر پی برای موثر بودن همیشه نیاز به تکرار دارند. با این حال، هیچ فاصله درمانی استانداردی وجود ندارد. یک برنامه متداول یک جلسه درمانی در هر ماه به مدت سه ماه است و به دنبال آن یک جلسه تقویتی هر شش ماه یکبار. پزشک شما برنامه درمانی توصیه شده و منطق آن را مورد بحث قرار خواهد داد.

مراقبت های پس از درمان

قبل از عمل از استفاده از محصولات پوست سر یا محصولات استتار خودداری کنید. بیماران باید تا 14 روز پس از عمل از داروهای ضد التهابی مانند NSAID ها و آسپرین خودداری کنند، زیرا ممکن است با اثرات مفید PRP تداخل داشته باشند.

 

چرا کلینیک دکتر ادبی را برای پی آر پی برای مو در بابل انتخاب می کنید؟

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یک روش تخصصی است که نیاز به مهارت بالینی کافی برای انجام یک روش موفق و حداقل عوارض جانبی دارد. بنابراین، کلینیکی که انتخاب می کنید باید تمام نیازهای شما را با بهترین نتایج برآورده کند.

کلینیک ما به دلیل کیفیت مراقبت و نتایج فوق العاده،  مکانی مناسب برای انجام PRP  مو  محسوب می شود. در کلینیک ، ما به شما برنامه های درمانی سفارشی ارائه می دهیم که به بهترین وجه برای نگرانی ها و نیازهای شما مناسب است.این منجر به نتایج عالی با حداقل عوارض جانبی مانند جای زخم می شود.

استفاده از جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات مدرن در کلینیک دکتر ادبی نیز نقش مهمی در دستیابی موثر به نتایج دلخواه دارد.ما در تلاش هستیم تا استانداردهای بالای استریلیزاسیون و کنترل عفونت را حفظ کنیم تا محیطی امن برای شما فراهم کنیم. ما هزینه پی آر پی مو  را در حد معقول نگه می داریم  تا اسودگی خاطر، بدون دردسر را با ما تجربه کنید.

 

هزینه پی آر پی برای درمان ریزش مو  چقدر است؟

هزینه پی آر پی مو در  کلینیک ما  به طور کلی مقرون به صرفه است، زمانی که مزایای آن را بر هزینه آن بسنجیم.هزینه در هر جلسه متغیر است. تعداد جلسات برای هر فرد متفاوت است، معمولاً 3-5 جلسه با فاصله 4-5 هفته وجود دارد. سایر عوامل موثر بر هزینه مثل تورم و …..قطعاً روی هزینه تاثیر گذار هست.

 تعداد درمان:

برای حفظ بهترین نتایج، دوباره باید همان درمان را در یک دوره 6 ماهه انجام دهید.  دوره درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین، دوره زمانی و دفعات  مورد نیاز هزینه درمان PRP  را تعیین می کند. اما انجام  دو یا سه بار در سال برای درمان PRP، نتایج را در آینده حفظ خواهد کرد.