تعریف :

علل تاسی سر و درمان طاسی به وضعیت نداشتن مو و یا از دست دادن آن در نواحی ای که مو در آن اغلب رشد می‌کند به خصوص در سر، اطلاق می‌شود.

کچلی نوعی عفونت پوست و ریزش موی ناشی از عامل قارچی است.

انواع آلوپسی :

1- آلوپسی آندروژنیک مردانه یا تاسی مردانه در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد این وضعیت هستند اتفاق می‌افتد ،

و در واقع نوعی پاسخ فیزیولوژیک بدن آن ها به آندروژن‌ها یا همان هورمون‌های مردانه می‌باشد که در نواحی جلو و اطراف و مرکز سر رخ میدهد

2-آلوپسی آندروژنیک زنانه یاطاسی زنانه را گاهی آلوپسی آندروژنیک آدرنال زنانه هم میگویند چرا که در برخی از این زنان نوعی آندروژن غده فوق کلیه (آدرنال) بالا می‌باشد.

طرح مشخصی از آلوپسی مرکزی اسکالپ بدون پسروی مو در فرونتوتمپورال پدید می‌آید ولی در زنان کاهش مو در تمام سر به طور یکسان پدید می‌آید.

androgenetic alopecia

3- آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای بیماری است که با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود.

اکثریت بیماران زیر ۶۰ سال سن دارند و هیچ یافته دیگری به همراه ندارند. علت این بیماری می‌تواند اختلالات سیستم ایمنی مانند کم خونی ایمنی، التهاب تیروئید، دیابت و… باشد

4- آلوپسی توتالیس یا طاسی کامل به ریزش تمام موی سر اطلاق می‌شود. این بیماری دارای دوره‌های رشد و ریزش مو می‌باشد،

هرچند که پروگنوز یا پیش آگهی رشد طولانی مدت مو در آن ضعیف است.

5- آلوپسی یونیورسالیس یا طاسی سرتاسری به ریزش تمام موی بدن اطلاق می‌شود،که بسیار نادر است.

علائم و نشانه ها :

کم شدن موها که در هر دو جنس زن و مرد رخ می دهد و با مینیاتوری و نازک شدن فولیکول های مو و کوتاه شدن فاز رشد مو مشخص می شود.

علل تاسی سر و عوامل خطرساز :

ژنتیک–عدم رعایت بهداشت–استرس-بیماریهای تیروئید و سایر غدد درون ریز،اختلالات تغذیه کمبود آهن ، مصرف برخی داروها ،

عفونت های شدید و بیماریهای داخلی و اختلال سیستم ایمنی نیز باعث ریزش مو می شوند،

که پزشک معالج با توجّه به تاریخچه بیماری و علائم بالینی و آزمایشات به وجود آنها پی می برد.

درمان بیماری :

برای ریزش مو تا به حال درمان دارویی قطعی مطرح نگردیده است. ماینوکسیدیل(اثرات آن پس از حدود 4ماه ظاهر می شود،

و با قطع مصرف آن ،موها مجدداً ریزش پیدا کرده و به وضعیت سابق برمی گردند).

1:استرادیول وهورمونهای ضد اندرو‍‍‍‍‍‍‍‍ژن با نظر پزشک.

2:فیناستراید(این دارو درحال حاضر تنها برای مردان مجاز شناخته شده است،

و مصرف آن در زنان می تواند باعث ایجاد ناهنجاریهایش در جنین شود).

3:درمانهای جراحی.

پیشگیری :

خودداری از مصرف فراورده هایی که به مو یا پوست سر آسیب می رسانند.

تغذیه مناسب،به خصوص پروتئین کافی برای سلامت مو حیاتی است.

پیگیری زود هنگام و مراجعه به پزشک بعد از مشاهده تغییر در الگوی ریزش و رویش مو.