جداشدن ناخن ها از بستر :

انیکولیز (onycholysis) به جدا شدن ناخن ها از بستر آن می گویند.معمولا جدا شدن از سمت انتهایی می باشد ولی از کناره‌های ناخن و یا بندرت از ابتدای ناخن هم می تواند ایجاد شود.

علل ایجاد انیکولیز :

ضربه:

به ناخن شایعترین علت می باشد. آرایش کردن ناخن و پاک کردن زیرناخن ها موجب ایجاد انیکولیز میشود.

این بیماری در تایپیست ها و نوازنده ها شایع است. عفونت های قارچی (قارچهای کچلی, کاندیدا و قارچ های همزیست) .

معمولا درگیری در یک و بطور کمتر شایع در چند ناخن دیده می شود.

بیماریهای پوستی :

شایع ترین بیماری پوستی ایجاد کننده انیکولیز, پسوریازیس میباشد و معمولا ناخن ها متعددی درگیر شده و روی ناخن ها ،

چاله های ریز (pitting) وجود دارد. بیماری لیکن پلان هم میتواند موجب انیکولیز شود.

داروها :

آنتی بیوتیک ها(تتراسیکلین, مینوسیکلین), داروهای شیمی درمانی,آرام بخش ها, قرصهای جلوگیری از بارداری و برخی از آنتی هیستامین ها.

بیماریهای داخلی :

اختلالات تیرویید(کم کاری و پرکاری), بیماری لوپوس جلدی, کم خونی و برونشکتازی عفونت های باکتریایی (سودوموناس) و ویروسی(زگیل)،

انیکولیز معمولا موجب بدشکلی ناخن میشود. عفونت‌های قارچی و میکروبی از فضای ایجاد شده بین ناخن و بستر نفوذ کرده،

و باعث ایجاد عفونت‌های مزمن میکروبی ناخن  خواهند شد. وارد شدن مواد شوینده و دترجنت ها هم موجب درد و ناراحتی انگشت مبتلا میشوند.

1- درمان جدا شدن ناخن ها بستگی به عامل ایجاد کننده انیکولیز داشته و معمولا پاسخ به درمان سخت است.

اگر علت آن ضربه باشد، باید بیمار میزان ضربه را کم کند تا آسیب به ناخن کمتر شود.

2 – بهداشت ناخن بایستی رعایت شود و آرایش ناخنها حذف شوند.برای بیماران آزمایش قارچ ناخن بایستی انجام شود،

خصوصا در مواردی که تنها یک ناخن درگیر باشد احتمال قارچی بودن بالاتر است.

3 – در صورت مثبت بودن آزمایش قارچ درمان مناسب ضد قارچ توسط پزشک تجویز خواهد شد.در بیماری پسوریازیس ،

از ترکیبات استرویید موضعیکلسی پوتریول و تزریق استرویید در چین ناخن استفاده میشود.

4 – لیزرهای اکزایمر و PDL نیز کمک کننده هستند. در بیماری لیکن پلان نیز از تزریق استرویید داخل چین ناخن میتوان سود برد.

در عفونتهای باکتریایی از ترکیبات سولفاستامیدی و سیپروفلوکساسین استفاده میشود.

5 – در موارد بیماری زمینه ای مثل اختلالات تیروییدی, درمان اصلی همان درمان بیماری زمینه ای میباشد.

حتی بعد از درمان کامل تیرویید ممکن است فرد تا سال‌ها مشکل ناخن داشته باشد.

نکته : با توجه به اینکه بدنبال انیکولیز, عفونت‌های ثانویه زیادتر می‌شوند، تمیز نگاه داشتن ناخن قسمت مهمی از درمان است. سوالات خود را در خصوص خدمات ( پوست و مو، زیبایی، لیزر ) با مشاورین کلینیک باران در میان بگذارید.

ما ساعته پاسخگوی شما عزیزان هستیم.