مقدمه :

لایه برداری با سالیسیلیک اسید  بیش از 2000 سال است که برای درمان اختلالات مختلف پوستی استفاده می شود. توانایی اسید سالیسیلیک در لایه برداری از قشر ذرت ، آن را به عنوان عامل مناسبی برای لایه برداری می کند. به طور خاص ، خاصیت کومدو لیتیک اسید سالیسیلیک آن را به عنوان یک لایه بردار مفید برای بیماران مبتلا به آکنه ایجاد می کند. هنگامی که به عنوان ماده keratolytic در نظر گرفته شد ، نقش سالیسیلیک اسید به عنوان یک عامل دسمولیتیک به دلیل توانایی آن در اختلال در اتصالات سلولی به جای شکستن یا لیزینگ رشته های کراتین بین سلولی ، اکنون شناخته شده است و در اینجا مورد بحث قرار می گیرد.

اسید سالیسیلیک به عنوان یک عامل لایه برداری دارای کاربرد علائم مختلفی است ، از جمله آکنه ، ملاسما ، لکه های ناشی از افتاب  ، کک و مک. اثربخشی و ایمنی لایه برداری اسید سالیسیلیک در انواع پوستهای فیتزپاتریک I-III و همچنین در انواع پوست V و VI به خوبی در طب زیبایی اثبات شده است. در این مقاله داده های موجود در مورد اسید سالیسیلیک به عنوان یک عامل لایه برداری و نشانه های احتمالی آن بررسی شده است. خواص آن ، اثربخشی و ایمنی ، روش لایه برداری و عوارض جانبی احتمالی آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. 

لایه برداری با سالسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید (اورتوهیدروکسی بنزوئیک اسید) یک بتا هیدروکسی اسید میباشدکه خواص و استفاده از آن برای اولین بار، توسط یک درماتولوژیست آلمانی به نام unna شرح داده شد.سالیسیلیک اسید (S.A) یک ترکیب لیپوفیلیک (چربی دوست) میباشد،که لیپیدهای بین سلولی را که به طور کوالان به پوشش شاخی شده سلولهای اپی تلوئید شاخی متصل شده اند برداشت میکند.به واسطه اثرات آنتی هایپرپلاستیک بر روی اپیدرم، مطالعات متعدد اثرات مفید S.A به عنوان یک عامل Peeling را ثابت کرده اند.نشان داده شده است که S.A خواص ضد التهابی و ضد میکروبی نیز دارد.

   انتخاب بیمار :

اندیکاسیون لایه برداری با سالیسیلیک اسید شامل (ضایعات التهابی و غیرالتهابی)، آکنه روزاسه، ملاسما،لکه های بعد از التهاب، کک و مک، لنتیگو، موارد خفیف تا متوسط photodamage و پوستهای با texture خشن می باشند.

 لایه برداری با سالیسیلیک اسید به خوبی در همه انواع های پوستی (فیتس پاتریک I تا VI) و همه گروههای نژادی و قومی تحمل می شوند.تاثیر S.A Peeling در چندین مطالعه ارزیابی شده است.پماد S.A ٪۵۰ ابتدا توسط آقای ArOnSOhn برای درمان ۸۱ بیمار که دارای کک و مک، پیگمانتاسیون و تغییرات ناشی از پیری بر روی دستها بودند، به کار برده شد. او نتایج عالی را گزارش کرد.

 

متعاقباً سایر پزشکان نیز به طور موفق از پماد S.A ٪۵۰ حاوی روغن کرچک هندی و بافر شده با متیل سالیسیلات برای درمان لنتیگو، پیگمان کراتوزها و پوست صدمه دیده ناشی از آفتاب پشت دستها و ساعدها استفاده کردند.پس از Pretreatment با S.A Paste  به نواحی درمان شده مالیده شد و به مدت ۴۸ ساعت پانسمان بسته گردید.پس از برداشتن پانسمان پوسته ریزی و دسکوا میشن ایجاد شد و تا روز دهم کامل گردید.

 

لایه برداری با سالسیلیک اسید:

نتایج بطور کلی عالی گزارش شدند. علیرغم این نتایج S.A Peeling تا اواسط ۱۹۹۰ وارد عرصه تکنیکهای Peeling عمومی شد.Kligman، S.A را وارد طبقه عوامل Peeling سطحی کرد. وی و همکارانش 50 زن با photodamageخفیف تا متوسط درمان کردند ، و بهبودی در ضایعات پیگمانته و خشونت سطح پوست و کاهش در چین های ظریف را گزارش کردند.

Grimes و Colleagues، تأثیر فراوان و حداقل عوارض جانبی در ۲۵ بیمار درمان شده با S.A ۲۰ و ۳۰٪ در گروههای قومی و نژادی تیره پوست را گزارش کردند.

وضعیتهایی که درمان شدند شامل آکنه ولگاریس، ملاسما و PIH بودند. علاوه براین در یک آنالیز گذشته نگر از ۹۰ بیمار درمان شده با S.A Peeling

، ٪۷۰ بیماران بهبودی بارزی در آکنه و پیگمانتاسیون نشان دادند و ۲۵٪ بهبودی خفیف و ۵٪ حداقل بهبودی را داشتند.

 

Colleagues و Lee، تعداد 35 بیمار مبتلا به آکنه صورت را با S.A Peel ٪۳۰ دو هفته یکبار تا ۱۲ هفته درمان کردند.هم ضایعات التهابی و هم غیرالتهابی به طور بارزی بهبود یافتند. به طوریکه Peel بخوبی تحمل شد و عوارض جانبی کمی دیده شد.متعاقب یافته های فوق الذکر، فواید و مضرات مختلفی برای S.A Peeling وجود دارند.

 

کنترا اندیکاسیون ها و موارد منع :

به طوری که کنترا اندیکاسیون کمی برای لایه برداری با سالسیلیک اسید (Peel S.A) وجود دارد. کنترا اندیکاسیونهای جنرال یا عمومی شامل آلرژی یا افزایش حساسیت به سالیسیلاتها، انتظارات غیرواقعی بیماران، عفونت یا درماتیت / التهاب فعال در عمل S.A Peel، عفونت ویروسی حاد، حاملگی و درمان با ایزوتره تینوئین در ۶-۳ ماه قبل از عمل Peeling، می باشند.سوالات خود را در خصوص خدمات ( پوست و مو، زیبایی، لیزر ) با مشاورین کلینیک باران در میان بگذارید.م0113228883