بوتاکس شامل تزریق یک ماده بنام بوتولینوم به پوست است. هم مصارف درمانی و هم کاربرد زیبایی دارد .یکی از کاربرد ان برای عرق (تعریق)  زیاد از حد است..

تزریق بوتاکس (بوتولینوم نوع A ) روشی ایمن، سریع، نسبتا بادوام و موثر برای درمان افزایش تعریق  علامت دار در نواحی زیر بغل، کف دست و  پا است. بیماران میزان رضایت بالا، افزایش رضایتمندی عاطفی و فیزیکی، بر طرف شدن محدودیت فعالیت و راحتی بیشتر در موقعیت‌های اجتماعی و شغلی را گزارش می‌کنند.

عرق زیاد یا تعریق بیش از بیش حد چیست؟

Hyperhidrosis اصطلاح پزشکی برای تعریق بیش از حد ناشی از فعالیت بیش از حد غدد عرق است.دو نوع هیپرهیدروزیس وجود دارد: هیپرهیدروزیس کانونی اولیه و هیپرهیدروزیس عمومی ثانویه.

هایپرهیدروز موضعی اولیه:

افزایش تعریق موضعی اولیه (primary focal hyperhidrosis) این حالت ناشی از یک بیماری دیگر یا عارضه جانبی دارو نیست.

فرد مبتلا به PFH معمولاً در نواحی خاصی از بدن تعریق متقارن را تجربه می کند. به عنوان مثال، ممکن است تعریق بیش از حد هر دو دست یا پا را تجربه کنند. در PFH، تعریق بیش از حد حداقل یک بار در هفته رخ می دهد.

افزایش تعریق منتشر ثانویه

هیپرهیدروزیس عمومی ثانویه (secondary generalized hyperhidrosis) زمانی است که یک وضعیت پزشکی یا عارضه جانبی دارو باعث تعریق بیش از حد شود. افراد مبتلا به SGH  در قسمت های بزرگی از بدن خود تعریق زیاد دارند. همچنین ممکن است هنگام خواب عرق کنند. فردی که علائم SGH دارد باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در برخی موارد، ممکن است بتوان تعریق را با یک ضد تعریق قوی کنترل کرد. پزشک می تواند به بیمار در مورد علت و درمان آن به کمک کند.گاهی اوقات، درمان های بدون نسخه موثر واقع نمی ی شوند. افراد در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

تعریق بیش از حد در اطراف کشاله ران یا پاها که می تواند منجر به عفونت های باکتریایی یا قارچی شود

افزایش تعریق ناراحت کننده و خجالت اور هنگام فعالیت بدنی یا بیرون رفتن در هوای گرم.

خلاصه

تزریق بوتاکس می تواند روشی موثر برای کنترل تعریق بیش از حد باشد. FDA این درمان را فقط برای استفاده در زیر بغل تایید کرده است. با این حال، پزشک ممکن است این تزریق ها را برای کنترل تعریق بیش از حد در نواحی دیگر بدن تجویز کند.

بوتاکس در مقایسه با سایر روش های درمانی برای تعریق کمی گران است.  با یک تزریق بوتاکس بین 7تا ۹ماه اثر ان باقی می ماند. هزینه ها در طول زمان افزایش می یابد. برخی از ارائه دهندگان بیمه درمانی می توانند هزینه را پوشش دهند، اما تنها در صورتی که سایر درمان ها موفقیت آمیز نباشد.

تعریق بیش از حد گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا یک عارضه جانبی از یک دارو باشد. اگر فردی در مورد تعریق بیش از حد نگرانی دارد باید به پزشک مراجعه کند.

سایر کاربردهای بالقوه بوتاکس عبارتند از:

اختلالات عضلانی: بوتاکس می تواند به شل شدن ماهیچه های منقبض شده و کنترل حرکات بیش از حد عضلانی مانند انقباضات عضلانی کمک کند.
میگرن مزمن: تزریق بوتاکس می تواند به پیشگیری از میگرن مزمن در برخی افراد کمک کند.
چین و چروک صورت: برخی از متخصصان پوست برای کاهش خطوط و چین و چروک های صورت، تزریق بوتاکس را انجام می دهند.