مقدمه:

هدف از راه اندازى سایت تخصصى پوست ،مو و زیبایی این مرکز، آشنایی بیشتر خوانندگان و جستجوگران فضاى مجازى با مبانى بیماریها و زیبایی پوست و مو همچنین تکنیک هاى جراحى زیبایی جدید و لیزرهاى پوست بوده است.تلاش زیادى شد تا بیماریهاى پوست ومو، مباحث زیبایی به زبان ساده بیان شوند. اما هرچه این مباحث ساده تر بیان شوند احتمال نارسا و خدشه دار شدن به متن اصلى علم پوست شناسی وجود دارد.مطالب این قسمت سالی یک بار بازخوانی و بروز رسانی می شود.

براى تفسیر و توضیح بیشتر بیماریها توصیه مى شود به متخصص مربوطه مراجعه شود.به تجربه بیماران زیادی را دیدم که پزشک بیماریشان را تشخیص داد، بیماران با مراجعه به فضاى مجازى و خواندن مطالب در مورد بیمارى خود بیشتر پریشان خاطر و نگران مى شوند.

به بیان دیگر با خواندن این مطالب کسى “دکتر متخصص “ آن رشته نخواهد شد .همین قانون براى پزشکان نیز درست مى باشد که نمى توانند تفسیر کننده تخصصى رشته هاى دیگر پزشکی باشند.علایم، تشخیص و درمان بیماریها که امروزه در فضاى مجازى توسط پزشکان و…..نوشته مى شود نمى تواند جایگزین تشخیص و راهکار درمانى که توسط پزشک متخصص تجویز می شود گردد.

 معاینه دقیق زمانى که پزشک متخصص زیبایی بخواهد تصمیم براى عمل زیبایی بگیرد اهمیت بیشتر پیدا می کند..بدیگر سخن پزشک و بیمارباید “رو دروی “هم قرار گیرند.باهم در مورد عمل زیبایی، خوبی ها و عوارض احتمالی آن باهم گفتگو کنند.

راههای ارتباط پزشک -بیمار

وب سایت و اولین تماس تلفنی تأثیر ماندگاری برای بیمار ایجاد می کند. اگر این تماس ها نامطلوب باشد ، بیمار ممکن است در مورد تعیین وقت تصمیم دیگری بگیرد یا در ادامه آن منصرف شود. پاسخ سریع به پرسش بیمار از طریق وب سایت و آداب و معاشرت مناسب تلفنی از اهمیت بالایی برخوردار است. حداکثر پس از پنج زنگ تلفن پاسخ داده می شود و صدایی که به تماس گیرنده سلام می کند باید با نشاط و دعوت کننده باشد ، نام مرکز و نام شخص پاسخ دهنده را اعلام می کند و به دنبال آن چگونه می توانم به شما کمک کنم ؟! این سلام باید با صدای واضح و قابل فهم صحبت شود. چنین برخوردی تماس گیرنده را با احساس مثبت مواجه خواهد کرد.

برعکس ، هنگامی که تلفن با صدای برنامه ریزی شده (تلفن گویا) تنظیم شود، ممکن است حس نامطلوبی ایجاد کند، مگر زمانی که تماس گیرنده با فرد مناسب تماس برقرار کند. این نوع سیستم پاسخگویی غیر شخصی می تواند بیماران بالقوه را از ان مرکز دور کند. زمانی که تماس گیرنده به یک فرد پاسخگوی زنده برسد  خسته شود او دیگر هیچ حوصله بحث جراحی زیبایی را ندارد. در هر سرویس سطح بالا ، تماس فوری با یک فرد دلسوز ضروری است. این موارد برای همه ارتباط های امروزی ضروی است.

ارسال عکس

ارسال تصاویر و….از طریق فضاى مجازى به پزشک کمک زیادى براى ایده جراحى زیبایی مى کند. این روش نمى تواند بخوبی جایگزین معاینه و گفتگوی حضوری شود. چون احتمال خطا وجود دارد.گاهی بیماران بدون مراجعه از طریق ارتباط تلفن با منشى یا تکنیسین آموزش دیده اطلاعات علمى یا تکنیک جراحى زیبایی را جویا مى شوند، گرچه این روش کمک کننده مى باشد اما احتمال خطا وجود دارد. دلیلش این است که نه معاینه اى انجام شده نه تصاویرى دیده شد. بیماران برحسب اطلاعاتی که کسب کردند راهکار درمانی خاصی را پیشنهاد می دهند. بعنوان مثال “اسکار جوشهاى قدیمى”از نظر علمى و تخصص زیبایی نیاز به چند روش درمانی دارد، بهتر است قبل از عمل مشاوره و معاینه دقیق از نزدیک انجام پذیرد. پرشس بیمار مبنی براینکه اسکار لیزر جای جوش چقدر هزینه دارد؟! ممکن است دور از واقعیت باشد.چون ممکن است پزشک ابتدا نیاز به روش درمان دیگری داشته باشد.

برخورد نخست

اولین برخوردها همیشه مهم هستند. ارتباطی که بیمار با وبسایت ، کارکنان مطب او و همچنین خود پزشک متخصص زیبایی  برقرار می‌کند و پیامی که از آن‌ها دریافت می‌کند تاثیر زیادی بر انتخاب شدن یا نشدن جراح دارد. تجربۀ کلی بیمار، نقش عمده‌ای در انتخاب او دارد. توجه دقیق به تعامل بیمار با جراح و کارکنان او، و تلاش در جهت تسهیل این تعامل، امری ضروریست. تربیت فرهنگی و اجتماعی همه ما باید بگونه ای باشد که هر شغل و مقامی داریم حس خوب داشته باشیم . در ارتباط با دیگران این حس خوب را منتقل کنیم .شخص افسرده و بی حال یعنی جامعه افسرده و بی حال را بدنبال دارد.

مشاوره اولیه عمل زیبایی:

ᐈ Patient stock vectors, Royalty Free doctor and patient illustrations | download on Depositphotos®

 

یک بیمار با انگیزه خوب ، یک بیمار خوشحال است. درک انگیزه بیمار اساس مشاوره اولیه است. پزشک باید به نوعی دلایل بیمار برای جراحی زیبایی را درک کند. برای چه کسی عمل جراحی را دنبال می کند؟! تا رضایت شخص دیگری را جلب کند!!؟ آیا بیمار فکر می کند که این امر زندگی او را تغییر می دهد؟! بهترین بیماران کسانی هستند که به دنبال جراحی برای خود هستند تا بتوانند از نظر خود بهتر و زیباتر به نظر برسند.  بهترین انگیزه خودسازی است. در گفتگو با اکثر بیماران ، من می توانم درک کنم که انگیزه آنها پس از چند دقیقه چیست. گاهی اوقات من از بیماران می پرسم که آیا آنها امیدوارند که جراحی زیبایی چیزی در زندگی آنها را تغییر دهد که آنرا جستجو می کنند.

این روزها عموم مردم  علاقه دارند، قبل از انتخاب جراح زیبایی ،به دو یا چند مورد برای مشاوره مراجعه کنند ، بنابراین بیشتر بیماران قبل از اقدام حداقل به یک جراح دیگر مراجعه می کنند. اگرچه امروز نظر دوم یا سوم غیر معمول نیست ، اما من نگران بیمارانی هستم که جراحان زیبایی زیادی را دیده اند. گاهی بیمار با یک بسته اطلاعاتی و تصاویر ویدئویی از رویه دیگر و یک فایل پر از اطلاعات و تصاویر بارگیری شده از اینترنت وارد می شود. گاهی اوقات بیمار به من می گوید که روش دیگری توسط دیگران توصیه شده است. این به خودی خود برای من نیک است .اما به زمان و بحث بیشتری نیاز دارد. من برای او توضیح می دهم که هر جراح عملی را توصیه می کند که در دست او باشد ، تا آنجا که ممکن است به هدف مورد نظر بیمار نزدیک شود. من به بیمار اطمینان می دهم که من هم همین کار را کرده ام. این واقعیت که توصیه من با توصیه جراح دیگر (یا جراحان) متفاوت است لزوماً به معنای درستی من و اشتباه جراحان دیگر نیست. این به معنای ساده این است که من روشی را توصیه کرده ام.

بیمار آگاه، بیمار شاد است

بیماران ما تحت بمباران اطلاعاتی در مورد زیبایی، دارو و جراحی قرار دارند که در جامعه جوان ما بسیار شایع شده و در اَشکالی مثل برگه‌های چاپی و الکترونیکی، اخبار و به خصوص رسانه‌های اجتماعی نمود پیدا می‌کند. با آنکه بعضی از این اطلاعات می‌توانند کمک کننده باشند اما بیشتر آن‌ها خودخواهانه و فریبنده هستند و نه روشنگرانه. تبلیغات و پست‌های شبکه‌های اجتماعی در زمینۀ جراحی زیبایی، با این هدف برنامه‌ریزی شده‌اند که بیماران را به مطب جراح بکشانند و این کار را به این صورت انجام می‌دهند که نتیجه جراحی را بسیار بهتر از آنچه می‌تواند باشد، نشان می‌دهند و احتمال نتیجۀ نامطلوب و خطرات و عواقب آن را بسیار کمتر از آنچه احتمال دارد، جلوه می‌دهند. وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی که در خدمت جراحی زیبایی و درمان آرایشی قرار دارند، بیماران را با سِیلی از تبلیغات در مورد تولیدکنندگان مختلف مواجه می‌کنند. بیماران ممکن است از سابقه، تجربه و تخصص درمانی لازم برای بررسی و غربال کردن این اطلاعات و اتخاذ یک تصمیم آگاهانه برخوردار نباشند.

 

Get to Know the Doctor: Avni Jain, MD

مسئولیت جراح زیبایی:

هر چقدر اطلاعات دریافتی بیشتر شود، بیماران بیشتر سردرگم می‌شوند و انتظارات آن‌ها نیز غیر واقع‌بینانه‌تر می‌شود. این وظیفۀ پزشک متخصص زیبایی  است که با شیوه‌ای غیر جانبدارانه، حقایق را به بیمار منتقل کرده و او را آگاه سازد. در این هنگام نیز ممکن است بیماران قادر به تصمیم‌گیری نباشند و با اعتماد به دانش و توانایی پزشک، به توصیه‌های او عمل کنند. این همان مفهوم بنیادی اعتماد است که محصولات زیبایی‌ با ترفند بازاریابی هوچی‌گرانه و فریبکارانه خود، آن را در نظر عموم مردم خدشه دار می‌کنند.

پیامدی که این فعالیت‌های تبلیغاتی دارد این است که جراح زیبایی را فقط یک فروشنده برای محصولات آن‌ها نشان می‌دهد. این، فرسنگ‌ها دور از حقیقت است. انجام یک جراحی سینه، تفاوت زیادی با خرید یک لباس زیر دارد. انجام یک جراحی زیبایی روی صورت، تفاوت زیادی با خرید یک خودروی گران‌قیمت دارد. ما یک محصول را نمی‌فروشیم، ما خدمتی را ارائه می‌دهیم که برای هر بیمار، متفاوت از بیمار دیگر است و برخلاف آنچه در سالن‌های زیبایی و اسپاها می‌بینیم، خطرات مخصوص به خود را دارد. این یک خدمت رده بالاست که کل تجربه بیمار را در بر می‌گیرد.

این تجربه، با جستجوی اینترنتی از سوی بیمار و مشاهده پست‌های رسانه‌های اجتماعی و بازدید از وبسایت پزشک آغاز می‌شود. و در نهایت منجر به یک استعلام تلفنی یا یک قرار ملاقات می‌گردد. این فرایند با دیدن منشی، هماهنگ‌کننده، پرستار و جراح ادامه می‌یابد و نهایتاً به فرایند جراحی ختم می‌شود. موفقیت این تجربه، بستگی زیادی به مهارت، تجربه، و قضاوت جراح زیبایی دارد. امروزه مهارت جراح در مدیریت کردن رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به اندازه خود جراحی مهم باشد. همه جراحان از تجربه، دانش پزشکی، آموزش، تجربۀ جراحی، و قضاوت یکسانی برخوردار نیستند. یک بیمار آگاه باید پزشک خود را بر مبنای اعتماد انتخاب کند و نه بر اساس هیجانات، رسانه‌های اجتماعی و هزینه جراحی.

پیشرفت جراحی زیبایی:

توضیحات زیادی در مورد رشد جهانی جراحی زیبایی و درمان‌های کوچک غیرتهاجمی وجود دارد. پیشرفت‌های پزشکی، باعث ایمنی بیشترِ بسیاری از درمان‌ها شده و دوره نقاهتِ بعد از جراحی را کاهش داد. رشد سریع درمان‌های کوچک غیرتهاجمی احتمالاً نتیجۀ کاهش هزینه این فرایندها و همچنین ریسک کمتر و زمان نقاهت کوتاهتر در مقایسه با فرایندهای جراحی سنتی است. فرایندهای زیبایی، برخلاف بسیاری از دیگر روشهای درمانی، یک خواسته اختصاصیِ مستقیم از سوی بیمار هستند.

آخرین پیشرفت‌ها در این زمینه، موضوع بحث داغ در رسانه‌های اجتماعی شده و در رسانه‌های مربوط به صنعت زیبایی و آرایشی منعکس  شده‌اند. در نتیجه، فرایندهای زیبایی تبدیل به عنصری مهم در فرهنگ عمومی شده است. با نمایش روزمره در رسانه‌های گروهی، به عنوان گامی در مسیر زیبایی بدنی در نظر گرفته می‌شوند. رسانه‌های گروهی و صنعت سرگرمی، از شیوه‌های دیگری نیز بر روی افکار و رفتار مربوط به ظاهر بدن تاثیر می‌گذارند.

مردم از طریق مجله‌ها، وبسایت‌ها، تلویزیون و سینما در معرض بمباران تصویر القایی از زیبایی بدنی قرار می‌گیرند. بعضی از این تصاویر، شامل افرادیست که از نعمت جوانی و ویژگی‌های متقارن در ظاهر خود، که نشانه‌های طبیعیِ جذابیت محسوب می‌شوند، برخوردارند. البته بیشتر این تصاویر از طریق رایانه دستکاری شده‌اند.

تحقیقات بصورت مکرر نشان داده‌اند که مشاهده این تصاویر، باعث افزایش نارضایتی افراد از تصویر بدنی خودشان می‌شود (که در پاراگراف‌های بعدی در مورد آن بحث خواهد شد) . این می‌تواند به عنوان یک عامل تسریع‌کنندۀ انگیزشی برای اقدام به درمان‌های زیبایی عمل کند. دیگر عوامل فرهنگی-اجتماعی نیز بر روی باور افراد در مورد ظاهر بدنی و درمان‌های زیبایی تاثیر دارند. والدین و همتایان، بر روی احساس ما نسبت به ظاهرمان که از کودکی در ما شکل می‌گیرد، تاثیر می‌گذارند و رفتارهایی را برای ما الگوسازی می‌کنند که دال بر اهمیت ظاهر بدنی در تعاملات اجتماعی است.

دیدگاه دیگران

تجربیات اولیۀ فرد در زمینه روابط رومانتیک، ذهنیت او در مورد اینکه دیگران چه دیدگاهی نسبت به ظاهر او دارند و چگونه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند را شکل می‌دهد. بازخوردهای منفی در مورد ظاهر یک فرد که بصورت تمسخر یا زورگویی نمود می‌یابد، دیگر به عنوان یک مرحلۀ بی‌اهمیت در گذار از سن بلوغ در نظر گرفته نمی‌شود بلکه می‌توانند باور فرد در مورد خود و ارزشی که در بزرگسالی برای خود قائل خواهد شد را شکل دهند. در مورد بسیاری از بزرگسالان، این باور می‌تواند بر تصمیم آن‌ها برای انجام جراحی‌های زیبایی تاثیرگذار باشد.

تحقیقات بسیار زیادی که در طول پنجاه سال گذشته انجام شده، اهمیت ظاهر بدنی را در زندگی روزمره نشان داد. این مجموعه تحقیقاتِ جامع را می‌توان در دو نکته خلاصه کرد: 1.مردم اینطور فرض می‌کنند که افرادی که ظاهر بدنی آن‌ها جذاب است، شخصیت مثبت‌تر و مطلوب‌تری دارند. 2. افرادی که جذاب‌تر دیده می‌شوند، در تعاملات بین‌فردی، مورد ترجیح دیگران قرار می‌گیرند.

١.زیبایی و تناسب اندام 

علم پزشکى از دو فسمت “دانش و هنر” تشکیل شده است .پزشک نیز علاوه بر تلسط به دانش پزشکى باید از هنر پزشکى نیز بهره مند باشد، این مسئله به خصوص در مورد معمأرى زیبایی و تناسب اندام صدق مى کند .شخصى که براى انجام یک عمل زیبایی مراجعه مى کند ممکن است عیب و نقص را در همان عضو یا ناحیه ببیند ، در اینجا پزشک باید ایشان را دریک قالب کلى تناسب اندام و گذر سن و زمان ببیند .یعنى گذر زمان و پروسه سنى چه تغییراتى در اینده روى این تناسب إیجاد خواهد نمود .پروسه سن روى ظاهر انسان حتى در طى یک سال نیز قابل رویت و تفسیر مى باشد . بسیأرى از عمل هاى زیبایی بهتر است در سن خاصى انجام شوند.بیماران باید این نکات را جدى گرفته کاملاً درک کنند که این تغییرات مى تواند روى نتایج عمل تاثیر مثبت یا منفی بگذارد ،به نظر من مهم ترین نکاتى راکه بیماران باید مد نظر قراردهند اگاهی داشتن ازاین مسایل است .

2.جذابیت و تناسب اندام

چه بپذیرم و چه نپذیریم، شواهد نشان می‌دهند  که ظاهر ما بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد. وقتی در مورد نقش ظاهر بدنی در تجربیات انسانی بحث می‌کنیم باید نظریه داروین درمورد انتخاب طبیعی را مورد ملاحظه قرار دهیم. شاید نظریه او اولین تاییدیه علمی مبنی بر اهمیت ظاهر بدنی باشد. بر اساس این نظریه، هدف تمام گونه‌ها، بقاء ازطریق تولید مثل موفق است. شناسایی جفتی که بتواند نتایج تولید مثل را بهینه کند، مهمترین بخش این فرایند است. بر این اساس، ویژگی‌های بدنی کم‌کم بصورت نشانه‌هایی مبنی بر توانایی تولید مثل، تکامل پیدا کردند. این ویژگی‌ها، بخصوص آن‌ها که بیانگر توانایی فرد برای تولید مثل سالم هستند، به عنوان ویژگی‌های جذاب برای دیگر اعضای آن گونه شناخته شدند. در مورد ظاهر صورت، ویژگی‌هایی مثل جوانی، تقارن و ظرافت به عنوان رایج‌ترین جذابیت‌های صورت در نظر گرفته می‌شوند. ظهور نشانه‌های بلوغ بر روی صورت، بیانگر توانایی تولید مثل در زنان و مردان است. این ویژگی‌ها که نشان دهنده سطح نرمالی از هورمون‌های تستوسترون یا استروژن در بدن هستند، بیانگر توانایی برای یک تولید مثل سالم‌اند. پوست شفاف، چشمان درخشان و موی براق، توجهات را به صورت جوانان جلب می‌کند. در حالی که ظاهر جوان صورت، جذاب در نظر گرفته می‌شود، ظاهر سالخورده معمولاً اینطور نیست. در مورد زنان و مردان، میزان جذابیت دارای رابطه معکوس با سن افراد است. این رابطه در مورد زنان، قوی‌تر است.

تصویر بدنی (تصوری که فرد نسبت به بدن خود دارد)

 

در طول دو دهه گذشته، یکی از ساختارهای روانشناسی مهمی که بیشترین توجهات را در تحقیقات مربوط به جراحی زیبایی به خود جلب کرده، تصویر بدنی بوده است. عدم رضایت فرد از صورت و تصویر بدنی خویش، محرک اصلی او برای روی آوردن به درمان‌های کم‌تهاجمی یاجراحی‌های سنگین روی بدن و صورت می‌باشد. تعاریف مختلفی در مورد این ساختار روانشناسی وجود دارد. طبق تعریف کش و پروزینسکی ، تصویر بدنی شامل ادراکات، افکار و احساساتی است که یک فرد نسبت به بدن و تجربه بدنی خود دارد. 

این تعریف، طبیعت چند بعدی تصویر بدنی، شامل شیوه ظاهر شدن فرد در مقابل دیگران و شیوه حرکت بدنی در مکان و زمان را دربر می‌گیرد. این ادراکات بدنی، درتعامل با افکار و احساسات فرد در مورد ویژگی‌های ظاهری او هستند. متاسفانه این تعریف کش و پروزینسکی، رفتارهای مربوط به تصویر بدنی، مثل نوع لباس پوشیدن و آراسته شدن و همچنین رفتارهای اساسی‌تر مثل جراحی‌های زیبایی را به طور روشنی توضیح نمی‌دهد. اخیراً کش و اسمولاک تصویر بدنی را به عنوان یک تجربه روانشناختی از تجسم یافتن بدن، تعریف کرده‌اند. این تعریفِ فشرده، خواننده را به نقش مهمی که تصویر بدنی در کیفیت زندگی، عزت نفس و تجربه کلی بشر ایفا می‌کند، آگاه می‌سازد. 

   اختلال خود زشت انگاری(Body Dysmorphic Disorder )

BDD نشانه‌ای از نارضایتی شدید از تصویر بدنیست. انجمن روانشناسی آمریکا آن را اینگونه تعریف می‌کند: «تفکر دائم و وسواس‌گونه در مورد یک ایراد جزئی یا خیالی در ظاهر بدن، که منجر به پریشانی شدید یا اختلال در عملکردهای اجتماعی، شغلی یا دیگر عملکردها شود.» این اختلال تا سال 1987 به طور رسمی تشخیص داده نشده بود. با این حال، متون علمیِ اوایل دهه 1960 در مورد جراحی‌های زیبایی و بیماری‌های پوستی، شامل گزارشات موردی از مراجعانی بود که بیماری پوستی نداشتند یا بدشکلی‌های بسیار جزئی داشتند اما دارای اشتهای سیری‌پذیر برای تغییر ظاهر خود بودند.

این افراد به دنبال فرایندهایی بودند که ایرادات جزئی یا خیالی ظاهر خود را بهبود بخشند و معمولاً نیز از نتایج آن ناراضی بودند. با آنکه میزان شیوع اختلال BDD در جمعیت عمومی، بین یک تا دو درصد است اما تحقیقات مختلف در جهان نشان داده که بین پنج تا پانزده درصد از بیماران جراحی پلاستیک، از این اختلال رنج می‌برند. افراد مبتلا به BDD معمولاً در مورد پوست، مو و بینی خود اظهار نارضایتی می‌کنند اما هر بخشی از بدن می‌تواند منبع وسواس فکری برای این افراد باشد.

مبتلایان به BDD همیشه به دنبال درمان‌های پزشکیِ آرایشی به عنوان ابزاری برای بهبود ایرادات خیالی ظاهر خود هستند. بیش از دو سوم مبتلایان، دارای سابقه درمان‌های زیبایی هستند. متاسفانه تا به امروز بیشتر شواهد نشان می‌دهند که جراحی‌ها و درمان‌های زیبایی برای بیشتر بیماران BDD، بی‌فایده بوده و آن‌ها را راضی نمی‌کند. بیشتر بیماران گزارش می‌دهند که از نتیجه درمان راضی نیستند و دو تحقیق جامع نشان داده‌ که بیش از نود درصد افراد مبتلا به BDD گزارش داده‌اند که بعد از درمان‌های زیبایی، هیچگونه تغییری در نشانه‌‌های BDD در آن‌ها ایجاد نشده و حتی بدتر از قبل شده است. حتی بعضی از تحقیقات، بصورت مستند نشان داده‌اند که میزان بالایی از فکر به خودکشی، اقدام به خودکشی و رفتارهای خودآسیب زننده (مثل جراحی بر روی خود) در بین بیماران BDD دیده شده. گزارشات نشان می‌دهند که بعضی از بیماران BDD، پزشک خود را تهدید به ضرب و شتم یا شکایت نموده‌اند. پیرو این مشکلات، همه بر سر این موضوع توافق دارند که درمان‌های زیبایی برای افراد مبتلا به BDD باید ممنوع اعلام شود.

وضعیت روانی بعد از جراحی زیبایی

تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که هشتاد تا نود درصد بیماران از نتایج فرایند زیبایی خود راضی هستند. تحقیقات دیگر نیز از لحاظ آماری نشان می‌دهند که تصویر بدنی بیماران، در دورۀ زمانی دو سال بعد از جراحی زیبایی، بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. در یک تحقیق سازمان‌یافته، بیماران گزارش دادند که کیفیت زندگی و عزت نفس آن‌ها بعد از انجام فرایندهای زیبایی (با جراحی یا بدون جراحی)، افزایش پیدا کرده. یکی از موضوعاتی که در کمال تعجب، توجه زیادی به آن نشده، رابطه بین مشکلات بعد از جراحی و پیامدهای روانشناختی آن است. پیدایش مشکلات بعد از جراحی، ممکن است به لحاظ غریزی بر رضایت بیمار از جراحی و مزایای روانی جراحی تاثیر منفی بگذارد. حداقل یک تحقیق نشان داده بیمارانی که جراحی زیبایی پستان انجام داده‌ اما مشکلات بعد از جراحی را تجربه کرده‌اند، تغییرات مطلوب کمتری را در تصویر بدنی خود در طی دو سال بعد از جراحی، گزارش داده‌اند. متاسفانه، اطلاعات زیادی در مورد رابطه بین این دو موضوع وجود ندارد.

عسکهاى قبل و بعد از عمل :

امروزه با وجود فضاى مجازى تقریباً همه مى توانند عکس هاى قبل و بعد از عمل مورد نظر را مشاهده کنند. حتى نمونه هایی از آنرا به پزشک نشان دهند که مى خواهند عمل مورد نظر شان براى یک منطقه به این شکل و شمایل شود.براى دست یابى به هدف ممکن است تناسب بدنى شما دستخوش تغییرات ناخوشایند و نامناسب شود. در اینجا چند نکته را باید توجه داشته باشند :

 تناسب اندام و پیکر بندى هر شخصى با دیگرى فرق مى کند بهتر است تناسب رعایت شود.متاسفانه با وجود فتو شاب و تکنیک هاى دیگر مى توان تغییرات زیبایی زیادى در عکس هاى فبل و بعد عمل ایجاد کرد .در بسیارى موارد فقط افراد خبره و اگاه مى توانند آنرا تشخیص دهند. .گاهی هم عکس قبل عمل یک شخص و عکس بعد عمل شخص دیگرى کنارهم قرار مى گیرند به عنوان” تغییرات شگرف”. در صورتیکه اگر این عمل توسط ماهر ترین جراح زیبایی انجام گیرد چنین تغییراتى بوجود نخواهد امد .شناخت این فریبکارى تصاویر در فضاى مجازى بسیار مهم است .حتماً قبل عمل همه مسایل و خواسته های خود را بیان کنید و از پزشک بخواهید آیا به آن خواسته خود می رسید ؟ یا نتیجه کار پزشک شما را نسبت به گذشته زیباتر می کند.!

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ