به گروهی از بیماریها اطلاق میشودکه مشخصه اینها التهاب ریشه مو می باشد.ضایعات به صورت دانه های قرمز،

و جوشهای چرکی بر روی زمینه پوست قرمز ایجاد می شود که در وسط ضایعه میتوان یک مورا مشاهده نمود.

ضایعات ممکن است خارش دار یا دردناک باشند و گاهی تاول چرکی ایجاد میشود. پوست اطراف ضایعه هم میتواند دردناک باشد.

فولیکولیت ها، نواحی واجد مو رادرگیر میکنند و تمامی سطوح مودار پوست میتوانند درگیر این بیماری شوند.

ضایعات فولیکولیت میتوانند سطحی یا عمقی باشند. فولیکولیت های سطحی معمولاخفیف ترندومشکلات کمتری برای بیمار ایجاد خواهند کرد.

فولیکولیت های قارچی، فولیکولیت های ناشی از جکوزی و فولیکولیت های کاذب، از موارد فولیکولیت سطحی می باشند.

فولیکولیت های عمقی معمولا علائم شدیدتری داشته و موجب ناراحتی بیمار میشوند. کورک، کفگیرک،

فولیکولیت های ائوزینوفیلیک وsycosis ریش مواردی از فولیکولیت عمقی میباشند.

فولیکولیت سطحی پوست

ریسک فاکتورهای ایجاد فولیکولیت :

-بیماریهای زمینه ای و ضعف ایمنی: دیابت, نارسایی های کبدی و کلیوی

-وجود بیماریهای پوستی (اگزما, آکنه)

-داروها: چرب کننده های پوستی، کورتون موضعی و خوراکی، مصرف آنتی بیوتیکهای طولانی مدت خوراکی

-پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان

-تعریق بیش از حد

کندن موها و تراشیدن معکوس موها

-استفاده از جکوزی

درمان فولیکولیت شامل :

1 – رفع عامل زمینه ای

2 – رعایت بهداشت فردی

3 – استفاده از آنتی بیوتیک مناسب

4 – جراحی

5 – لیزرموها

علل فولیکولیت

1 )  علل عفونی :

الف) باکتریایی :

شایع ترین علت میکروبی فولیکولیت باکتریایی، میکروب استافیلوکک طلائی میباشد که بدنبال اصلاح کردن موهای بدن بطور شایع رخ میدهد.

فولیکولیت ناشی از جکوزی : بعلت باکتری سودوموناس ایجاد میشود و در جکوزی هایی که مقدار کلر کافی در آن استفاده نشده،

رخ میدهد و معمولا نواحی کمر، باسن و رانها را گرفتار میکند.

فولیکولیت گرم منفی : که در مصرف کننده های آنتی بیوتیک خوراکی (درمان با تتراسایکلین خوراکی در بیماران آکنه ای) خصوصا در اطراف بینی ایجاد میشود.

ب) قارچی :

قارچ کچلی سریکی از موارد فولیکولیت قارچی میباشد. فولیکولیت پیتیروسپوروم که با قارچ مخمرهمزیست مالاسزیا فورفور و بطور عمده روی نواحی پشت،

کمر و سینه در افراد جوان رخ میدهدوخارش شدید ایجاد میکند.فولیکولیت باقارچ کاندیدا آلبیکانس درنواحی ریش و تناسلی،

خصوصا در کودکان، افراد پیر و بیماران دیابتی دیده میشود.

ج )  ویروسی :

فولیکولیت با ویروس تبخال ویروس تبخال که بصورت جوشهای دردناک خصوصا در نواحی ریش و سبیل ایجاد میشود
،و دوره های حدود 7 تا 10روزه دارد. ویروسهای واریسلا زوستر(زونا) و مولوسکوم نیز میتوانند ایجاد فولیکولیت نمایند.

2 )  فولیکولیت بعلت تحریک موهای در حال رشد :

بخش عمده این نوع فولیکولیت، بصورت کاذب (pseudofolliculitis) هستند و بدنبال روشهای کندن مو ،
و تراشیدن موها (خصوصا بصورت برعکس) و بدنبال سوزاندن موها با الکترولیز پیش می آیند.

3 )  فولیکولیت بواسطه واکنشهای تماسی :

الف)  انسداد مجاری خروجی فولیکوبهای مو با پمادهای چرب کننده و مرطوب کننده ها و استفاده از چسب های زخم ،
موجب این نوع فولیکولیت میشوند که در این موارد فولیکولیتها بصورت استریل بوده و میکروبی نمی باشند.

ب) استفاده از کرمهای استروئیدی خصوصا روی صورت، موجب اگزمای دور دهان می شود،
که در این موارد بایستی داروهای موضعی قطع شده و آنتی بیوتیک خوراکی جایگزین شود.

4) فولیکولیت بواسطه ضعف ایمنی :

فولیکولیت ائوزینوفیلیک:  نوعی از فولیکولیت است که در بیماران ایدزی و افراد سرطانی که شیمی درمانی میشوند، ایجاد میشود.

5) علل دارویی :

کورتیکو استروئیدهای خوراکی, ترکیبات آندروژنی، ACTH ، لیتیم, ایزونیازید, فنی توئین،
و ویتامین های خانواده B از دسته داروهائی هستند که موجب تشکیل آکنه میشوند.

6) بیماریهای التهابی پوست :

لیکن پلان, لوپوس جلدی (DLE)، فولیکولیت کالوانس, آکنه کلوئیدال, آکنه وولگاریس, آکنه روزاسه, آکنه میلیاریس,

هیدرآدنیت چرکی, سلولیت دیسکانت و سینوس پیلونیدال موجب التهاب ریشه های مو میشوند.

7) فولیکولیت باسن :

موارد حاد عموما بصورت کورک و کفگیرک می باشد که نوعی از فولیکولیت عمقی دردناک و همراه با ترشحات چرک و خون میباشد.

موارد مزمن بصورت دوره هایی از کورک راجعه دیده میشوند ونیاز به درمانهای اختصاصی و طولانی مدت دارند ،
و معمولا موجب آسیب پوستی و ایجاد تغییر رنگ پوست و نهایتا اسکار روی پوست میشوند.