گودی و سیاهی دور چشم در نمای ظاهر تاثیر منفی دارد.بنابراین کسانی که از این حالت رنج می برند همواره در تلاش هستند این مشکل را با روشهای درمانی موجود بهبود ببخشند. تزریق فیلر، تزریق چربی میکروفت و نانوفت و کربوکسی تراپی روشهای درمانی هستند.همه این روشها ی درمانی در مطب قابل انجام هست . لطفا برای هماهنگی با مطب تماس بگیرید تا جهت مشاوره مراجعه کنید.

 

گودی های زیر چشم و سیاهی دور چشم

گودی و سیاهی دور چشم ها می­تواند به صورت مشکلی مجزا ویا همراه با پف زیر چشم باشد. اگرچه اینکه شخصی به طور هم زمان از مشکل گودی زیر چشم (کاهش حجم) و پف زیر چشم (افزایش حجم) رنج ببرد، نوعی تناقص به نظر می­رسد.در واقع داشتن هر دو می­تواند مشکل را بدتر کند- مثل اینکه قرار گرفتن یک دره کنار کوه می­تواند انرا بلند تر نشان دهد.

علت بروز گودی زیر چشم چیست؟

گودی زیر چشم ها که اغلب  به دلیل عمق و موقعیت شان در صورت به عنوان tear trough شناخته می­شود. مشکلی است که از کمبود حجم در ناحیه زیر چشم حاصل می­شود و مانند پف زیر چشم باعث می­شود که شخص خسته، پیر یا کم انرژی دیده شود. درحالی که مبتلایان به پف زیر چشم (eye bags) چربی زیادی در زیر چشم ها دارند، گودی زیر چشم، کمبود چربی زیر چشم ها است . نازکی پوست پلک پایین نیز یکی از عوامل موثر در آن است. گودی زیر چشم می­تواند یک مساله­ی ژنتیکی و همچنین مربوط به کاهش چربی و بافت نرم بعلت کهولت سن باشد.

گودی های زیر چشم چگونه درمان می­شوند؟

چندین روش درمانی برای سیاهی وگودی زیر چشم ها وجود دارد و دکترها گزینه­ های درمانی مورد نظر خود را دارند.

ایمپلنت ­های tear trough

ایمپلنت­ های مصنوعی که از سیلیکون ساخته شده اند و از طریق برش کوچک در پلک پایین قرار می­گیرند تا زیر چشم ها را به طور دائمی پر ­کنند. بعضی از پزشکان روش transconjunctival برای جای گزاری و ایمن سازی ایمپلنت­های tear trough استفاده می­کند، برای این کار یک برش کوچک در قسمت داخلی پلک پایین برای جایگزاری و ایمن سازی ایجاد میشود و بدین ترتیب نشانه­ای از جراحی دیده نمی­شود.

فیلر یا ژل ه­ای زیر پوستی برای گودی زیر چشم

رایج ترین درمان گودی زیرچشم استفاده از محصولات  فیلر یا ژلهای هیالورونیک اسید مثل Restylane و Juvederm  و….برای پر کردن حجم زیر چشم ها است. هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بدن وجود دارد پس پرکننده ها به طور کلی ضد حساسیت هستند.

از انجایی که محصولات  پر کننده یا فیلر قابل تزریق هستند، این درمان می­تواند توسط پزشکان غیر جراح مانند متخصصان پوست انجام شود. با این حال مهم است که به خاطر داشته باشید که کار با پر کننده یک روش عمومی نیست بلکه یک  تخصص وهنر است.نباید افراد غیر متخصص دست به چنین کاری بزنند.

استفاده از مقدار درست پر کننده در جای مناسب چیزی است که مهارت، استایل زیبایی و ارزش پزشک را معین کند. این مهم است که در مورد مهارت دکتر با ژلهای هیالورونیک جستجو کنید و تنها بر اساس قیمت تصمیم نگیرید. اگر چه این روش از نظر فنی روشی غیر جراحی است اما از انجایی که ژلهای هیالورونیک اسید  از طریق تزریق در ناحیه حساس ،ماده ای را به بدن وارد می­کنند،باید این روش توسط پزشک متخصص با تجربه انجام شود.

برای اصلاح گودی زیر چشم تزریق چربی بهتراست یا ژل هیالورونیک اسید

استفاده از پر کننده­های هیالورونیک اسید برای پلک پایینی روش  ایمن است. پیوند چربی  به خاطر اینکه ماده ای طبیعی است و قسمتی از بدن است نیزیک انتخاب عالی می باشد. گرچه هر دو گزینه مزیت ها و خوبی های خود را دارند ، اختلاف نظر متخصصان زیبایی در برتری یکی بر دیگری می تواند به چند دلیل زیر باشد:

۱-ژلها از قبل اماده هستند و سریع قابل تزریق هستند اما چربی را باید از جای دیگر بدن استخراج کرد.

۲-تزریق چربی نیاز به زمان بیشترو مهارت بیشتردارد.

۳-پزشک متخصص برای ترریق چربی به زیر چشم باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد.

۴- چه ژل چه چربی اگر خوب تزریق نشوند بیمار با مشکل روبرو می شود.

۵-پزشکانی که تخصص تزریق چربی را ندارند همواره تزریق ژل را توصیه می کنند.

۶-ماندگاری چربی نسبت به ژلهای هیالورونیک اسید بسیار بیشتر است.

در کلینیک ما

در کلینیک ما تجربه تزریق چربی و ژلهای هیالورونیک هر دو در حد تخصصی و پیشرفته می باشد. هنگام مشاوره و معاینه بیماران همه گزینه ها از نظر سن، جنس، میزان گودی زیر چشم و نگاه کلی زیبایی بیمار در نظر گرفته می شود. نه اینکه فقط به گودی زیر چشم بپردازیم بلکه باید زیبایی و نمای کلی صورت را از لحاظ تناسب زیبایی در نظر بگیریم.

پوست نازک پلک پایین ممکن است انواع ناهمگنی­ ها و بی نظمی­ های چربی زیر چشم­ها را نشان دهد. چربی به خون نیاز دارد و ممکن است به خون موجود در پلک پایین دسترسی نداشته باشد. انتقال یا پیوند چربی بر خلاف تزریق  پرکننده ها یک فرایند جراحی است.

بر خلاف ایمپلنت­های tear trough، پرکننده­های هیالورونیک اسید موقتی هستند و بعد از مدتی توسط بدن جذب می­شوند. با توجه به سرعت تجزیه مواد در هر فرد، نیاز است تا پرکننده های هیالورونیک اسید هر چند سال تمدید شوند.

ماهیت موقتی بودن پرکننده­ها در مواردی که به علت تجربه­ی کم پزشک مواد به مقدار زیاد یا در مکان نامناسب تزریق شده­اند یا پزشک استایل های زیبایی مختلفی را برای بیماران خود دارد، می­تواند یک مزیت باشد. در برخی از موارد پرکننده­های هیالورونیک را می­توان به وسیله­ی آنزیم هیالورونیداز تجزیه کرد و از بین برد.

 

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و پرکننده ­ی اسید هیالورونیک

ما ترکیب پرکننده­ی هیالورونیک اسید و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) را بکار می بریم. این ترکیب منحصر به فرد عمر مفید پرکننده­ی هیالورونیک اسید را افزایش می­دهد . با این کار ماندگاری افزایش  می­یابد.

پلاسمای غنی از پلاکت ماده­ای است که از خون خود بیمار بدست می­اید. نمونه­ی خون مانند آزمایش خون معمولی گرفته می­شود، سپس خون در سانتریفیوژ می­چرخد تا پلاسما تلغیظ شود و از محتوای قرمز خون جدا شود. پلاسما سرمی شفاف و زرد رنگ است که قسمت عمده­ی خون را تشکیل می­دهد. پلاسمای غنی از پلاکت، مایعی غلیظ از فاکتورهای رشد و ترمیم پلاسمای خون است.

استفاده از PRP همچنین به درمان پوست و افزایش خونرسانی به ناحیه­ی زیر چشم کمک می­کند. PRP حاوی چندین فاکتور رشد و ترمیم است که معمولا به وسیله­ی بدن برای ترمیم بریدگی­ها به کار می­رود. جایگزاری این فاکتورهای رشد و ترمیم زیر چشم­ها سلامت پوست نازک پلک را بهبود و خونرسانی را افزایش می­دهد. بدین ترتیب به ناحیه­ی تحت درمان با PRP درخشش منحصر به فردی می­دهد، این درخشش در سایر درمان­های تزریقی تجربه نشده است.

دلیل تیرگی پوست زیر چشم­ ها

پف زیر چشم­ها و گودی زیر چشم­ها معمولا باعث ایجاد هاله تیره زیر چشم ­ها می­شود. چندین علت هستند که می­توانند منجر به هاله تیره شوند:

  • تیرگی که به دلیل ژنتیک یا در معرض آفتاب بودن ایجاد شده­ اند.
  • تجمع خون، یا رسوبات آن درپوست پلک­ پایین
  • پوست نازک پلک، که به دلیل ژنتیک یا کهولت سن ایجاد می­شود و همینطور پوست­های شفاف که عناصر آناتومیک مثل رگ­های خونی را نشان می­دهند.
  • آلرژی­هایی که منجر به تورم رگ­های خونی زیر چشم­ها می­شوند (allergic shiners)
  • مسائلی مربوط به رژیم غذایی به طور مثال نمک زیاد باعث می­شود رگ­های خونی به طور جزئی رنگی متمایل به ابی پیدا کنند.
  • انتخاب شیوه­ی زندگی مانند سیگار کشیدن که می­تواند منجر به تیره­تر دیده­ شدن رنگ رگ­های خونی زیر چشم شود.

درمان تیرگی چشم ­ها

پوست پلک نازک­ترین پوست بدن است که حدود نیم میلیمتر ضخامت دارد. دو عامل نازک بودن این پوست و نزدیکی به کره­ی چشم درمان این ناحیه را مشکل می­کند، و باید آن را برای درمان به دستان با تجربه و استوار یک متخصص  بسپارید.

کلنیک ما از اولین طرفداران داروهای احیا کننده برای استفاده در محصولات بوده است و از PRP   پلاسمای غنی شده با پلاکت و فاکتورهای رشد و ترمیم به منظور مقابله با مساله مشکل نازکی پوست و رنگدانه­ های پلک­های پایین را توجه کرده است.

روش دیگر درمان

روش تیرگی پلک پایین کربوکسی تراپی هست.این دستگاه نیز در کلینیک موجوود است. استفاده از کربوکسی باعث افزایش خونرسانی با ایجاد مویرگها و زهکشی سریع تر خون وریدی تیرگی را برطرف می کند. همچنین جواسازی را تقویت می کند.

بهبود پوست پلک پایین با فاکتورهای رشد و ترمیم PRP، افزایش خونرسانی و تحریک مجموعه­های تولید کلاژن، استاندارد جدید برای درمان ظریف و دشوار ناحیه زیر چشم می­باشند.

اگر شما می­خواهید گودی و سیاهی دور چشم تان  برای درمان بررسی شود. لطفا برای معاینه و مشاوره جهت بهترین روش درمانی به کلینیک مراجعه نمایید ما به شما پاسخ خواهیم داد. یا با شماره کلینیک تماس بگیرید.

 

منابع:

plasticsurgery.org