مراقبت های بعد از عمل کاشت مو ، اثرات بسیار خوبی در نتیجه کاشت مو ایجاد میکند و عوارض آن کاهش می یابد.

چه مراقبت های بعد از کاشت مو لازم است؟

سه رویکرد اصلی برای مراقبت بعد از کاشت مو وجود دارد که به شرح ذیل است :

رویکرد اول :  

بطور سنتی بعد از عمل پیوند مو ، برای پوشاندن منطقه کاشت شده، بانداژ سراستفاده میشود.

سپس بیمار به منزل می رود و در روز بعد از عمل جهت برداشتن بانداژ و معاینه‌ موهای کاشته شده (ایمپلنت‌ها) به کلینیک مراجعه می نماید.

 

رویکرد دوم : 

استفاده از گاز آغشته به محلول نمکی (سالین نرمال) در محل کاشت و بانداژ آن است. بیمار بمدت چند ساعت به این شکل در کلینیک می‌ ماند.

سپس بانداژ برداشته میشود و راهی منزل میشود. چند لایه گاز برای محل ایمپلنت استفاده می‌شود.

سپس بانداژ بلندی اطراف زخم سر بسته میشود تا گاز را در محل خود ثابت نگه دارد. بانداژ تا حدی بر پوست سر فشار وارد می‌کند و همین امر در کاهش خونریزی احتمالی مؤثر خواهد بود.

 

رویکرد سوم : 

در سالیان اخیر، به ویژه از زمان پیوند زدن واحد فولیکولار و میکروگرافتینگ، دیگر به هیچ عنوان پوست سر بیمار بانداژ نمی‌شود.

بحث زیادی در مورد استفاده از بانداژ بعد از پیوند مو بین متخصصین پوست، وجود دارد.

بانداژ نمودن پوست سر بیمار پس از کاشت مو کاملا به نظر شخصی پزشک متخصص بستگی دارد. بانداژ کردن پوست‌ سر مزیت و معایبی دارد.

مزیت بانداژ

یکی از مزیت های اصلی آن این‌ است که بانداژ کردن پوست سر ضمن التیام موهای کاشته شده در پوست ‌سر از آن‌ها حفاظت نموده و خونریزی احتمالی را به خود جذب می‌کند.

از معایب آن این‌ است که بستن بانداژ نشانه عمل جراحی ‌است که موجب ناراحتی برخی از بیماران در اماکن عمومی می گردد.

البته بستن بانداژ روی سر معمولا یک تا دو روز میباشد و با گذاشتن کلاه میتوان این مشکل را حل نمود و بهتر است بیمار در روز اول و دوم در خانه باقی بماند.

مراقبت های بعد از کاشت مو

 

مراقبت های بعد از کاشت مو

 درد بعد کاشت مو :

حدود ۸ ساعت پس از کاشت مو، اثر تزریق بی‌حسی موضعی از بین میرود و این زمانیست که بیمار بیشترین احساس درد را خواهد داشت.

در اکثر مواقع درد در ناحیه دهنده بیش از قسمت گیرنده پیوند است، زیرا در جراحی انجام شده، زخم قسمت دهنده پیوند بزرگتر از ناحیه گیرنده خواهد بود.

بهترین درمان برای کاهش درد بیماران، استفاده از استامینوفن کدئین می باشد. همچنین برای بیماران میتوان از آرام بخش ها هم استفاده نمود.

مراقبت های بعد از کاشت مو
بعد از کاشت مو

 

بزرگترین مساله در ۲۴ ساعت اول :

بزرگترین مساله در ۲۴ ساعت اول پس از کاشت مو طرز استراحت کردن و خوابیدن بیمار است و بهترین حالت خوابیدن به صورتی می‌باشد‌ که هیچ آسیبی به ایمپلنت‌ها وارد نشود.

ممکن است لازم باشد فرد در شب اول بصورت نشسته بخوابد و هیچ تماسی با متکا نداشته ‌باشد.

معمولاً طی ۲۴ ساعت اول بیمار نباید سر خود را شستشو نماید. در واقع اصلا نباید به گرافتها دست بزند.

طی ۳ روز اول پس از جراحی،بیمار نباید سر خود را با شامپوی معمولی و بصورت معمولی  بشوید،پوست سر بیمار در جلسه بعدی مراجعه در کلینیک تمیز خواهد شد.

روز دوم :

در روز دوم پوست سر بیمار سفت میشود که جای هیچگونه نگرانی نیست. این حالت برای همه‌ افرادی که پیوند مو انجام می‌دهند، امری طبیعی می‌باشد.

اگر خونریزی بیمار بیشتر از یکروز ادامه داشته باشد، احتمال اینکه تا بند آمدن خونریزی،برای یک روز دیگر بستن بانداژ توصیه شود زیاد است و بانداژ بیمار در روز دوم برداشته خواهد شد.

اگر گرافت‌ها در معرض هوا باشند سریعتر بهبود پیدا می‌کنند.

در بیشتر کلینیک‌ها به بیماران کرم یا محلول آنتی‌بیوتیک داده می‌شود تابیمار به مدت چند روز و به آرامی روی قسمت‌های دهنده و گیرنده‌ پیوند بمالد.

روز سوم

تا روز سوم بیمار به هیچ عنوان نباید با شامپوی معمولی و بطور معمولی شستشو نماید.

در صورتی که بیمار تمایل ندارد دیگران شاهد پیوند موهای جدید در هفت روز اول باشند، می‌تواند از یک کلاه گشاد استفاده کند که کاملاً به سر نچسبد.

البته باید این کلاه سوراخ‌هایی داشته باشد تا پوست سر در زیر کلاه گرم نشود و توصیه می‌شود تنها در صورت لزوم گذاشته‌ شود.

اگر گرافت‌ها در معرض هوا باشند، بسیار سریعتر و بهتر بهبود پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که پوست سر بیمار نباید

دچار آفتاب‌ سوختگی بشود که این حالت می‌تواند روند بهبودی را به تأخیر ‌اندازد.

 

روش های بهبودی تورم صورت :

اکثر بیماران ۱ الی ۴ روز پس از عمل، دچار تورم صورت می‌شوند. این حالت می‌تواند حتی تا بیش از یک هفته تداوم داشته ‌باشد و حتی ممکن است تورم بیش از حد پلکها، منجر به بسته شدن چشم ها شود.

خوابیدن در وضعیت نشسته یا با زوایه‌ ۴۵ درجه می‌تواند به تخفیف این ورم کمک نماید.

مالیدن یک کیسه نخود فریزری یا امثال آن به محل تورم هم می‌تواند در کاهش ورم نقش داشته ‌باشد.

اما باید توجه داشت که یخ یا نخود فریزری نباید بطور مستقیم به ایمپلنت‌ها مالیده‌ شود.بیمار باید در حد امکان از قرارگیری در معرض محیط و هوای آلوده بپرهیزد و نباید دست کم ظرف دو هفته پس از کاشت مو در استخرهای عمومی یا آب آلوده شنا کند.

آنتی بیوتیک موضعی

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی میتوانند باعث کاهش احتمال بروز عفونت پوست شوند.

بیماران بعد از روز سوم از عمل میتوانند به آرامی موی خود را شستشو دهند. معمولا برای شستشوی ملایم توصیه می‌شود به جای قرار گرفتن زیر دوش، از لگن روشویی برای اینکار استفاده‌ شود.

پس از شستشوی آرام، باید موها را در معرض هوا خشک نمود و از سشوار بخصوص با حرارت بالا نبایستی استفاده نمود.

در صورت تماس با آب و هوای گرم ورزش و تعریق زیاد باید موها شسته شوند زیرا باکتری‌ها در محیط گرم و مرطوب بهتر رشد می‌نمایند.تعریق زیاد احتمال بروز عفونت را بالا میبرد.

دلمه های اطراف گرافت‌ها بطور معمول در طی هفته‌ اول تا سوم پس ازعمل شروع به افتادن مینمایند و درصورتیکه مرطوب نگه داشته ‌شوند،سریعتر از پوست جدا می‌شوند.محلولهای نمکی و محلول حاوی ویتامین E در این موارد استفاده میشود.

 

فولیکول‌های مو :

فولیکول‌های موی پیوند شده بطور معمول طی دو تا شش هفته بعد از کاشت مو میریزند.

با گذشت چند هفته بعد از عمل فیبرهای (رشته‌های) مو میریزند (البته فولیکول‌هایشان رشد کرده‌اند).

رشد موهای جدید از حدود ده هفته بعد از عمل آغاز می‌گردد.معمولا تمام گرافت‌ها در یک زمان شروع به رشد نمی نمایند.

پس اگر در ابتدا رشد موها یکدست نباشند جای نگرانی نیست و این حالت کاملا طبیعی می‌باشد. از آنجائیکه مو تنها با سرعت حداکثر ۰٫۳۵ میلی‌متر در روز رشد می‌کند.

نتیجه قطعی کاشت مو

مدت زمان زیادی لازم است تا اندازه‌ موی بیمار به آن حدی برسد که قابل شانه‌ زدن و حالت دادن باشد اما تا ۶ ماه پس از عمل،موها باید آنقدر رشد کرده ‌باشند که بتوانیم نتیجه‌ پیوند را بررسی نماییم.البته نتیجه‌ قطعی تنها پس از گذشت ۹ ماه محقق می‌گردد.

فیبر (رشته‌) مویی که در آغاز رشد می‌کند، ممکن است با موی طبیعی خیلی فرق داشته‌ باشد اما فولیکول‌ها به مرور جا می‌افتند و تا ۱۴ ماه پس از عمل پیوند کیفیت مو بهتر خواهد شد.

استفاده از محلول مینوکسیدیل از روز سوم بعد از عمل پیوند مو توسط برخی از متخصصین پوست توصیه میشود. این محلول موجب تحریک رشد موها میگردد.

 

سوالات خود را در خصوص خدمات ( پوست و مو، زیبایی، لیزر ) یا مراقبت های بعد از کاشت مو با مشاورین کلینیک باران در میان بگذارید.

ما بصورت 24 ساعته پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

01132288838