ناخن فرورفته در گوشت (ingrowing toe nail) :

فرو رفتن ناخن در پوست عارضه شایعی است که در آن گوشه یا کنار ناخن انگشت شست پا و گاهی در دیگر انگشتان پا ،

به درون بافت نرم اطراف خود رشد می‌کند. ناخن فرورفته دربافت نرم اطراف موجب واکنش جسم خارجی شده و همانندیک خار فرورفته در پوست,

باعث واکنش التهابی و چرکی شده ونهایتا موجب ایجاد جوانه گوشتی (granulation tissue) میگردد.

این مشکل موجب درد، قرمزی و ورم انگشت مبتلا میشود وگاهی اوقات عفونت انگشت و استخوان نیز ایجاد میشود.

شایع‌ترین علل فرو رفتن ناخن در انگشت عبارتند از :

1 – پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و نوک تیزکه باعث فشار آمدن به انگشتان و ناخن‌های پا می‌شوند.

2 – کوتاه کردن بیش از اندازه ناخن یا کوتاه کردن آن بهشکل هلالی (هنگام کوتاه کردن، گوشه‌های ناخن‌ها نباید کوتاه شده یا قوس داده شوند)

3 – تروماهای فیزیکی ناخن مثل ضربه خوردن و ورزش

4 – عفونتهای قارچی مزمن ناخن

5 – حاملگی

6 – مصرف داروها مثل روآکوتان و آسیترتین

7 – مشکلات ژنتیکی در ناخن

مهمترین مشکل بیماران درد است که موجب ناراحتی در راه رفتن و پوشیدن کفش میشود، و در صورت عدم درمان مناسب عفونت ثانویه،

با باکتریها و قارچها ایجاد میشود که حتی در اثر عمقی شدن عفونت, موجب عفونت استخوان زیرین (استئومیلیت) میگردد.

درمان ناخن فرورفته در گوشت :

در مواردی که التهاب خفیف وجود دارد از روشهای غیر جراحی استفاده میشود. در این موارد که التهاب ناخن خفیف است،

شستشوی روزانه با آب گرم وصابون چندین نوبت در روز تکرار شود و همچنین اصلاح روش کوتاه کردن ناخن ساده ترین اقدام درمانی است.

ناخن درگیر باید بصورت صاف کوتاه شود ولبه های تیز اطراف ناخن سوهان زده شود.

یک روش خوب درموارد التهابی :

یک روش خوب در موارد التهابی خفیف روش بسته بندی است که دراین روش تکه‌ای پنبه بین گوشه ناخن و پوست کنار ناخن قرار داده می‌شود.

این کار می‌تواند در ابتدا کمی دردناک باشد، اما طبق گفته بیمارانی که بااین روش درمان شده‌اند، معمولاً درد آن درست پس از قرار دادن پنبه تسکین می‌یابد.

می‌توان پنبه را به یک ماده ضدعفونی کننده یا آنتی بیوتیک موضعی آغشته کرد.این کار را باید روزی یک بار انجام دهید و هر بار مقدار پنبه را بیشتر کنید.

وقتی که دیگر هیچ‌گونه دردیاحساسی نشد و کناره ناخن هم دیگر در پوست فرو نرفت،می‌توان پنبه را با چسب اکریلیک به همان‌جایی که قرار داده شده چسباند،

وآن را برای یک هفته در همان‌جا باقی گذاشت. دوره درمان با این متد طولانی است،اما برای بیمارانی که مشکل آن‌ها جدی نیست به خوبی نتیجه می‌دهد.

درمان با اسپلینت مخصوص عبارت است از قراردادن یک تکه ی فلزی باضخامت های مختلف روی ناخن که باعث رشد صحیح ناخن می شود.

همچنین میتوان با استفاده از یک تکه لوله سرم که کناره آن شکاف داده شده و در سطح بیرونی ناخن درگیر قرار داده میشود،

ناخن را بتدریج ازبافت اطراف خارج نمود و در راستای اصلی رشد قرار داد.در مواردی که التهاب شدید بوده و بافت گرانولاسیون ایجاد شده باشد.

انتخاب اصلی درمان, روش جراحی است. Partial matricectomy روش اصلی میباشد.در این روش بخش فرو رفته در گوشت و بافت گرانولاسیون،

با جراحی برداشته شده وبا اپلیکاتور پنبه ای ناحیه را با ماده فنل آغشته مینماییم که این ماده موجب تخریبصفحه رشد ناخن در سمت فرورفته در گوشت میشود.

جهت تخریب صفحه رشدناخن از دستگاه کوتر و لیزر CO2 نیز میتوان استفاده نمود. نتیجه نهایی جراحی ناخن با این روش بسیار عالی میباشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]