جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی،برداشتن پوست شل و اضافه، قسمتی از عضله و بافت چربی می باشد.در نهایت ترمیم این قسمت با روش زیبایی و  جوانسازی تزریق نانوفت و لیزر توسط متخصصین پوست انجام می شود.

جراحی زیبایی پلک

با افزایش سن، پوست صورت دچار تغییراتی در شادابی، رنگ و ضخامت میگردد و حالت جوانی و تازگی خود را رفته رفته از دست میدهد.به تدریج چروکها ظاهر شده و نخستین تغییر فاحش را میتوان در ناحیه پلکها مشاهده نمود.

یکی از علتهای اصلی افتادگی پلک،نازک بودن پوست آن است.با افتادگی پلک، نیاز به جراحی های جوان سازی در اطراف چشم احساس میشود.

به دلیل اینکه افتادگی پلک،بیشتر از افتادگی سایر قسمتهای صورت خود نمایی می کند.میتوان این جراحی را در دو دهه قبل از رسیدن به وضعیت سایر بخشهای صورت انجام داد.

زمان انجام جراحی زیبایی پلک ها

وقتی بیماران از پف آلودگی، چروکهای متعدد و افتادگی پلک ها رنج میبرند نیاز به جراحی پلک دارند در غیر این صورت نباید این کار انجام شود. در مواردی پوست پلک بالایی در.سن کم حالت چین خورده دارد که با جراحی زیبایی پلک اصلاح می شود.

جراحی پلک منظره چشم را هشت تا ده سال جوانتر می کند. البته آثار جراحی پلک مثل برخی از جراحی های زیبایی تا پایان عمر باقی نمی ماند،گاهی ممکن است پس از چند سال نیاز به تکرار عمل باشد.

به یاد داشته باشید که پلک ها بخشی از صورت هستند. ظاهر افتادگی پلک بالا نیز ممکن است به دلیل شل شدن پوست پیشانی و ابرو باشد. بنابراین افتادگی پلک بالا باعث چین خوردگی پوست پلک بالایی می شود.

گاهی به دلیل سن بالا هم پلک دارای پوست شل و آویزان داشته و ابرو بعلت شلی عضلات پیشانی روی آن سنگینی میکند. دراینجا به دو عمل یعنی برداشتن پوست اضافه پلک و بالا کشیدن ابرو لازم است.

در کلینیک دکتر ادبی  آناتومی صورت شما به طور کامل ارزیابی خواهد شد و در مورد روش هایی که ممکن است به بهترین شکل ممکن نگرانی شما را برطرف کند، صحبت می شود.

جراحی زیبایی پلک چه چه چیزی را می تواند درمان کند؟

۱-شلی یا افتادگی پوست که چین‌خوردگی ایجاد می‌کند یا خط طبیعی پلک بالایی را مختل می‌کند و گاهی اوقات بینایی را مختل می‌کند.
۲- تجمع چربی که به صورت پف کرده در پلک ها ظاهر می شوند
۳- پف زیر چشم
۴- افتادگی پلک های پایین که سفیدی زیر عنبیه را نمایان می کند
۵- پوست اضافی و چین و چروک های ریز پلک پایین

نحوه جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک عملی است که جراح زیبایی، چربی ،پوست و عضله اضافی پلک های بالا و پایین را بر می دارد. این عمل می تواند افتادگی پوست و پف آلودگی پلک بالا که می تواند حالت خستگی و پیری به چهره شما بدهد را بر طرف سازد.

عمل زیبایی پلک، چین های ظریف اطراف چشم از جمله چین های پنجه غازی را رفع نمی کند.برای برطرف کردن چین های پنجه کلاغی باید تزریق بوتاکس ، تزریق ژل یا فیلرانجام شود. همچنین این جراحی زیبایی،خصوصیات فردی یا نژادی پلک ها را تغییر نمی دهد.

عمل زیبایی پلک در همه ی سنین قابل اجرا است اگر چه اکثرا جهت رفع تغییرات ناشی از افزایش سن انجام می شود،ممکن است عمل زیبایی پلک در سنین پایین تر نیز جهت اصلاح خصوصیات مادر زادی بکار برود.

در جلسه مشاوره با جراح : سابقه ی پزشکی بیمار که شامل بیماری ها ،درمان های دارویی ، سابقه جراحی ، وضعیت پزشکی فعلی و گذشته ی بیمار و داروهای در حال مصرف است،کاملاً بررسی می شود.

جراح چگونه می تواند شکل پلک بالایی را بهتر کند ؟

برای جراحی پلک بالا معمولا برش در چین طبیعی پلک پنهان می شود از طریق این برش بافت چربی و پوست اضافی برداشته می شود.

چون برش عمل در امتداد خطوط طبیعی پلک بالا است ، پس از التیام جای برش به خوبی مخفی می شود.

جراح چگونه می تواند شکل پلک پایین را بهتر کند؟

برای جراحی پلک پایین،برش،اغلب زیر مژه ها قرار می گیرد.

از طریق این برش ، چربی ،عضله و پوست اضافی برداشته می شود و یا جهت رفع نواحی برجسته یا پف آلود، توزیع چربی ها اصلاح می گردد.

در پلک پایین نیز خط برش به خوبی پنهان می شود و بعد از مدتی خطوط محو می شود.

نکات مهم قبل از جراحی زیبایی پلک (بلفارو پلاستی) :

در آماده شدن برای جراحی پلک، ممکن است از شما خواسته شود:

۱- آزمایش خون یا ارزیابی پزشکی انجام دهید
۲- داروهای خاصی مصرف کنید یا داروهای فعلی خود را تنظیم کنید
۳- سیگار نکشید.
۴- از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی خودداری کنید زیرا باعث افزایش خونریزی و کبودی می شوند.

جراحی پلک باید در یک مرکز جراحی معتبر در مطب مجهز، یک مرکز جراحی سرپایی مجاز یا یک بیمارستان انجام شود. حتماً ترتیبی بدهید که یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما را موبع جراحی همراهی کند و بعد جراحی به منزل ببرد و شب اول بعد از عمل در کنار شما بماند.

البته امروزه با پیشرفت تکنیک های جراحی ،این جراحی را می توان بصورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی موثر و بدون درد انجام داد که برای بیماران بسیار راحتتر هست.

مراحل جراحی پلک

مرحله 1 – بی حسی موضعی یا بیهوشی
داروها برای راحتی شما در طول عمل جراحی تجویز می شوند. انتخاب ها شامل آرامبخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی است. پزشک بهترین انتخاب را برای شما توصیه خواهد کرد.

مرحله 2 – برش
خطوط برش برای جراحی پلک به گونه ای طراحی شده اند که اسکارهای حاصل به خوبی در ساختار طبیعی ناحیه پلک پنهان شوند.

پلک بالایی را می توان از طریق یک برش در چین طبیعی روی پلک اصلاح کرد. این امکان حذف یا تغییر موقعیت تجمع چربی، سفت شدن ماهیچه ها و برداشتن پوست اضافی را فراهم می کند.

جراحی پلک  پایین

شرایط پلک پایین ممکن است با یک برش درست در زیر خط مژه تحتانی اصلاح شود. از طریق این برش، پوست اضافی پلک پایین برداشته می شود. باز هم، چربی اضافی را می توان تغییر موقعیت داد یا حذف کرد.

برش بین ملتحمه ای که در قسمت داخلی پلک پایین ایجاد می شود، روشی جایگزین برای اصلاح شرایط پلک پایین و توزیع مجدد یا حذف چربی اضافی است. با این تکنیک هیچ پوستی برداشته نمی شود.

مرحله 3 – بستن برش ها
برش های پلک معمولاً با بخیه یا چسب پوست بسته می شوند. بخیه ها در عرض یک هفته برداشته می شوند.

جراح شما همچنین ممکن است استفاده از لیزر ، کربوکسی تراپی  را برای کاهش تغییر رنگ پلک پایین پیشنهاد دهد.

نکات مهم بعد از جراحی زیبایی پلک

دستورالعمل‌های خاصی به شما داده می‌شود که ممکن است شامل نحوه مراقبت از چشم‌هایتان، داروهایی که باید استفاده کنید یا به صورت خوراکی مصرف کنید تا به بهبودی کمک کند و احتمال عفونت را کاهش دهد، نگرانی‌های خاصی که باید در محل جراحی یا سلامت کلی و زمان مصرف داروها را با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

بهبودی اولیه ممکن است شامل مقداری تورم، کبودی، درد، سوزش، خشکی چشم و ناراحتی باشد که با دارو، کمپرس سرد و پماد قابل کنترل است.

  • در روز اول پس از عمل زیبایی پلک،از کمپرس سرد استفاده نمائید که هر یک ساعت، بمدت 5 دقیقه کمپرس شود.
  • فقط از داروهایی که جراح معالج شما تجویز نموده است استفاده نمائید.
  • قطره چشمی تجویز شده را پس از عمل پلک،روزها هر شش ساعت استفاده کنید (به مدت یک هفته)
  • پماد تجویز شده را صبح ها و شب ها در محل بخیه های پلک و به مقدار کم داخل چشم استفاده کنید (به مدت دو هفته)
  • در یک تا دو روز اول پس از عمل زیبایی پلک ممکن است چند قطره خون از محل بخیه ها خارج شود که طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.
  • در چند روز اول پس از عمل پلک احتمال تاری دید خفیف وجود دارد که طبیعی می باشد و نگران نباشید.
  • از زمان عمل پلک تا پنج روز،از خیس شدن صورت بپرهیزید و روز پنجم قبل از مراجعه به مطب استحمام نمائید .
  • بخیه های پلک روز پنجم پس از عمل برداشته می شود و جای بخیه ها پس از یک تا دو ماه تا حدود زیادی محو می شود.
  • تا چهار هفته از ماساژ و خارش پلک بپرهیزید ومحل بخیه ها را دستکاری نکنید .

ارایش و چند نکته دیگر

تا دو هفته پس از عمل زیبایی پلک از به کار بردن مواد آرایشی بر روی محلهای عمل خودداری نمائید.

تا یک ماه پس از عمل زیبایی پلک ،از انجام فعالیتهای بدنی سنگین خود داری نمائید.

در روزهای اول پس از عمل، پلک شما ممکن است منظره مطلوبی نداشته باشد ولی نگران نباشید در طی چند هفته و با فروکش کردن تورم منظره نهایی پلک مشخص می شود.بنابراین در روزهای اول پس از عمل ،سعی نکنید نتیجه عمل را ارزیابی کنید.

در کسانی که پیش از عمل،عدم تقارن شدید پلک ها وجود دارد پس از عمل نیز،درجاتی از عدم تقارن خفیف ممکن است باقی بماند.

عمل بلفاروپلاستی نمی تواند سبب بالا کشیدن ابرو یا درشت شدن چشم ها شود.

در صورتیکه هر گونه دارویی مصرف می نمائید یا بیماریهای جسمی یا روحی دارید و یا سابقه جراحی یا ابتلا به هپاتیت (یرقان) یا HIV دارید به جراح اطلاع دهید.

در صورت وجود اعتیاد به مواد مخدر اطلاع دهید. از دو هفته قبل از عمل تا یک هفته پس از عمل از مصرف بروفن،آسپرین و ویتامین E و از استعمال دخانیات خودداری نمائید.

بسته شدن ناکامل پلک ها در چند هفته اول پس از عمل زیبایی پلک،معمول می باشد در این موارد، قبل از خواب از پماد چشمی استفاده نمائید.

جراحی زیبایی پلک چه عوارض دارد؟

عمل جراحی پلک یکی از اعمال جراحی کم خطر و کم عارضه است اما هیچ عملی نیست که در آن احتمال خطر و عارضه صفر باشد.از جمله عارضه های بسیار شایع جراحی پلک عدم تقارن پلکها می باشد که قابل اصلاح می باشد و احتمال ان نیز کم هست.

هزینه جراحی پلک

در کلینیک زیبایی دکتر ادبی جراحی پلک بصورت سرپایی انجام می شود. بنابراین شما هزینه بیمارستان و بیهوشی را نخواهید داشت و زودتر به سر کار خود برمی گردید. لطفاً برای تعیین هزینه نهایی خود با مطب تماس بگیرید و مشاوره قبل از جراحی بصورت حضوری در برنامه خود داشته باشید.

دستمزد جراح برای جراحی زیبایی پلک بر اساس تجربه وی، نوع روش مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی مطب خواهد بود. در کلینیک دکتر ادبی نحوی عمل جراحی و برگشت پلک به حالت عادی همچنین برنامه های مالی برای جراحی زیبایی پلک به بیمار ارائه می شود،با توجه به تورم و مسائل اقتصادی دیگر هزینه یا قیمت جراحی زیبایی پلک تغییر خواهد کرد. بنابراین حتما بپرسید.در ایران بیشتر بیمه ها هزینه های جراحی زیبایی را تحت پوشش قرار نمی دهند.

اینستاگرام دکتر ادبی
اینستاگرام دکتر ادبی

منبع:

plasticsurgery.org