لیزر co2 فراکشنال :

درمان و بهبودی قطعی لکه‌ها و اسکارهای ناشی از جوش، سوختگی‌ها، ترک‌های بدن و همچنین پیری و ضایعات ایجاد شده،

در اثر تماس مستمر و طولانی پوست با تشعشعات آفتاب، تا قبل از تولید و استفاده از لیزر‌های فراکشنال، برای بیمار و پزشک،

تقریباً به آرزوئی دست نیافتنی تبدیل گشته بود . اقداماتی همچون تجویز داروهای ضد لک، انجام پیلینگ و میکرودرم ابریژن و…،

به ویژه برای درمان اسکارها و گودی‌های ناشی ازآکنه، به هیچ وجه اثر درمانی قاطع را به همراه نداشت،

و بالطبع نارضایتی بیمار از صرف هزینه‌ و زمان و عدم حصول نتیجه‌یی قطعی را نیز به همراه داشت.

لیزر های نسل قبل و نسل جدید :

با ورود لیزرهای فراکشنال به حوزه‌ی زیبایی و پوست، ترس‌ها و واهمه‌هایی که از لیزرهای نخستین و نسل‌های قبل همچون لیزر CO2،

برای بیمار و پزشک ایجاد گشته بود، آرام آرام جای خود را به امیدواری و رضایتمندی مطلوبی داد ،

که تا این زمان با توجه به حصول نتایج مطلوب لیزرهای فراکشنال، همچنان روبه افزایش است. چاره‌جویی و پیشگیری از عوارضی مانند درد،

زخم، طولانی بودن دوره‌ی نقاهت و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی،

که در روند جوان‌سازی پوست توسط لیزر‌های نسل‌های قبل همچون لیزر CO2 برای بیمار ایجاد می‌گشت،

باعث تشدید فعالیت ‌محققان و پژوهشگران این حوزه گشته بود تا این عوارض نامطلوب را به حداقل برسانند.

این تحقیقات مستمر بالاخره به نتیجه‌ نائل گشت به طوری که در سال ۲۰۰۴ گروه تحقیقاتی روکس‌ اندرسون،

با کشف پدیده‌ی تاباندن هوشمند اشعه‌ی لیزر به قطعات منظم پوست (فراکشن) و محافظت از قطعات میکروسکوپیک پوست سالم ،

در بین مناطق آسیب دیده از لیزر، انقلابی را در روند حصول بهبودی سریع با حداقل عارضه را باعث گردیدند.

مکانیسم عمل لیزرهای ابلاتیو CO2 و لیزرهای فراکشنال :

لیزرهای نسل ‌های قبل از جمله لیزر ابلاتیو (تهاجمی یا آسیب‌رسان) CO2 با ایجاد حرارت بالا و یکنواخت در لایه‌ی درم پوست (پدیده فتوترمولیز) ،

تمامی منطقه را به طور یکنواخت مورد هدف قرار می‌داد، بدون اینکه قادر باشد قسمت‌هایی (فراکشن) از پوست سالم را از حرارت بالای لیزر محافظت نماید،

که این اقدام التهاب، ورم و سوختگی یکنواخت و شدید منطقه‌ی‌ مورد نظر را باعث می‌گشت، و علائم کلینیکی آن را در اشکال بروز زخم،

لکه‌ و یا بدرنگی درازمدت و همچنین درد در حین و بعد از لیزر را در پوست شاهد بودیم.

مکانیسم عمل لیزرهای فراکشنال، با عملکردی متفاوت با لیزرهای یاد شده، صورت می‌گیرد :

در یک کلام، انقلاب ایجاد گشته توسط گروه «روکس اندرسون» باعث گردید تا تابش هوشمند تشعشعات لیزر به مناطق معین،

و دقیقی اصابت نموده و در بین این نقاط، تکه‌هایی (فراکشن) از پوست را سالم نگهدارد.این مناطق سالم و دست نخورده ،

و «لیزر ندیده» (فراکشن) پوست باعث کاهش قابل توجه عوارضی همچون درد، زخم، التهاب، لک و… در منطقه‌ی درمان شده،

و از همه‌ مهمتر، این مناطق سالم، روند بهبودی پوست را تسریع می‌نمایند.

تفاوت‌های اساسی بین لیزرهای ابلاتیو CO2 و لیزرهای فراکشنال

مکانیسم عمل :

همانگونه که اشاره شد، نحوه‌ی اثر لیزرهای ابلاتیو CO2، هدف قراردادن تمامیت پوست است به طوری که تشعشعات لیزر،

تمامی مساحت منطقه‌ی‌ هدف را مورد تهاجم قرارداده و هیچ نقطه‌ی سالمی از پوست را از تأثیر لیزر محافظت نمی‌نماید. ولی لیزرهای فراکشنال،

با سالم نگه داشتن نقاط میکروسکوپیکی از پوست، از تأثیر حرارت و آسیب‌های ناشی از لیزر، باعث جلوگیری از درد، سوزش،

زخم و… شده و پوست نیز به علت وجود این مناطق سالم پوست، با کمترین عارضه‌ی ممکن، به سرعت بهبود می‌یابد.

مناطق تحت درمان :

توسط لیزر ابلاتیو CO۲: فقط می‌توان ناحیه‌ی صورت را تحت درمان قرارداد، در صورتی‌ که با لیزر فراکشنال، افزون بر صورت،

درمان تمامی نقاط بدن به منظور درمان آثار به جا مانده از سوختگی‌‌ها، ترک‌های بدن و… امکان‌پذیر می‌باشد.

فتوتیپ‌های (رنگ‌های مختلف) پوست :

پوست‌های تیره، سبزه در نژاد‌های آسیایی و به ویژه‌ سیاهان را نمی‌توان توسط لیزر ابلاتیو CO2، به علت بروز لکه‌ها و بدرنگی‌های مقاوم در پوست،

تحت درمان قرارداد. ولی این محدودیت در مورد لیزر فراکشنال وجود نداشته و می‌توان کلیه فتوتیپ‌های پوستی و نژادهای مختلف را تحت درمان قرارداد.

تعداد جلسات مورد نیاز :

درمان توسط لیزر ابلاتیو CO2 باید طی یک جلسه انجام پذیرد و در صورت نیاز به جلسات بعدی، باید بادر نظر گرفتن احتمال بروز عوارض ثانویه‌ی شدید،

اقدام نمود، به این خاطر تأکید می‌گردد که درمان توسط این لیزر، فقط به یک جلسه محدود گردد. لیزر فراکشنال، به لحاظ مکانیسم اثر‌ گذاری‌اش،

بر سلول‌ و غیر تهاجمی بودن آن، این محدودیت‌ را نداشته و می‌توان بنا به نیاز فرد، به جلسات متعدد درمانی مبادرت نمود.

عوارض ثانویه :

عطف به مکانیسم عمل دو نسل لیزرهای یاد شده بر پوست، بدیهی است که عوارض ایجاد گشته توسط لیزر ابلاتیو CO2 نسبتاً زیاد بوده،

و بهبودی و محو آن نیز به گذشت زمان نسبتاً طولانی نیازمند است. در مورد لیزر فراکشنال، عوارض پس از عمل به حداقل و اندک می‌باشد.

عوامل خطر عمل :

پدیدار شدن عوارضی همچون لک، پررنگی، بدرنگی و… توسط لیزر ابلاتیو Co2، عوامل خطر عمل با این نسل لیزر را بالا برده،

در صورتی‌که بروز عوارض ثانویه‌ اندک و موقتی و گذرا، امتیازات کاربرد این نسل از لیزر را افزایش داده است.

دوران نقاهت :

با توجه به تشریح ویژگی‌های دو نسل از لیزرهای یاد شده، به روشنی می‌توان به طولانی‌ بودن دوران نقاهت درمان توسط لیزر ابلاتیو CO2،

نسبت به درمان توسط لیزرهای فراکشنال پی برد. برای بهبودی علائمی همچون زخم، کروت یا دلمه، التهاب،ادم، ورم و…،

که در پی کار با لیزرهای ابلاتیو CO2 در پوست فرد ایجاد می‌گردد، بالاجبار زمان نسبتاً طولانی نیاز خواهد بود تا فرد با ماندن در خانه،

و مراقبت‌های تجویز شده بهبودی و نتیجه‌‌ی مورد نظر را به دست آورد که این محدودیت‌ها و عوارض در مورد درمان با لیزر فراکشنال،

مطرح نبوده و فرد کمترین درد، زخم و بالطبع، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی را خواهد داشت.

مراقبت های لازم پس از لیزر فراکشنال :

عدم دستکاری و کندن دلمه های ایجاد شده و مصرف مداوم کرم های ترمیم کننده ، پس از ریختن دلمه ها استفاده مداوم ،

و دقیق از ضد آفتاب و پرهیز از تماس طولانی مدت با آفتاب، حمام آفتاب یا آفتاب سوختگی ، پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت ،

در جلوی مانیتور پس ازریختن دلمه ها. در صورتی که شماعلاقمند هستید دوره بهبودی شما سریعتر به پایان رسیده و زودتر به سرکار خود برگردید،

حتماٌ پزشک خود را مطلع سازید. این مسئله به راحتی قابل انجام است ولی تعداد جلسات درمانی شما زیادتر خواهد شد.

توصیه و دستورالعمل های قبل از لیزر فراکشنال :

1 به شما توصیه می کنیم دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک را به دقت به کار گیرید،

تا با کاهش عوارض نا خواسته احتمالی، نتایج درمانی شما چشمگیرتر شود.

2 –  مصرف منظم کرم های ترمیم کننده تا زمان ریزش دلمه ها منجر به کاهش دوره استراحت و ایجاد نتایج چشمگیرتری می گردد.

3 – در صورتی که سابقه ابتلا به تب خال دارید، بایستی مصرف قرص آسیکلوویر را 24 ساعت قبل از لیزر آغاز کنید. در صورت عدم مصرف دارو ،

و عود تب خال بر روی زخم ناشی از لیزر، احتمال عوارض پوستی به شدت افزایش می یابد.

4 – قبل از لیزر از برنزه نمودن خود و تماس طولانی مدت با آفتاب پرهیز نمائید.

5 –  در صورتی که بعد از لیزر دچار ترشح از ناحیه درمان، تورم یا درد گردیدید، بلافاصله جهت شروع آنتی بیوتیک مناسب به پزشک خود مراجعه نمائید.

6 – استحمام 24 ساعت پس از لیزر بلامانع است، اما از پاشیدن مستقیم آب دوش بر روی ناحیه لیزر شده خودداری کنید.

همچنین از کشیدن لیف بر روی مناطق تحت درمان تا زمان باقی ماندن دلمه ها خودداری کنید.

7 – به دنبال ریزش کامل دلمه ها استفاده از حجم های مناسب ضد آفتاب های استاندارد هر 2 ساعت یکبار حتی در منزل ضروری است.

8 – در صورت عدم انجام مراقبت های کافی از پوست لیزر شده، احتمال ایجاد عوارضی همچون اسکار، افزایش یا کاهش پیگمان( رنگ) پوست،

عفونت محل درمان، قرمزی طولانی مدت پوست افزایش خواهد یافت و نتیجه درمان شما به مخاطره می افتد.

9 – پزشک در برخی از افراد 2 هفته پس از لیزر ، داروی هیدروکینون یا ترتینوئین موضعی را جهت ایجاد نتایج بهتر آغاز خواهد نمود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]